Poszukiwana 45+

... czy kampania aktywizująca zawodowo seniorki odniosła sukces?


Dwa lata temu rozpoczęto kampanię „Poszukiwana 45+ : rzetelność, zaangażowanie, doświadczenie”. Finansowana z funduszów unijnych akcja informacyjna miała przekonać pracodawców do zatrudniania seniorek.

 

Czytaj więcej...

Uczta po cesarsku

Godny prawdziwego mężczyzny Tafelspitz czy Kaiserschmarrn? Mięsny przysmak czy słodki „omlet Sissi”? Inspiracją kolejnego odcinka programu kulinarnego „Kuroniowie rozgryzają” jest cesarski stół Habsburgów. W ten weekend na antenie Kuchni.tv serwujemy historię austriackiego smaku w pigułce.

Czytaj więcej...

Nowa metoda leczenia zaćmy

W Polsce dostępna jest już najnowsza soczewka wykorzystywana przy leczeniu zaćmy – wieloogniskowa (multifokalna) soczewka Acrysof® ReSTOR® z asferyczną optyką.  Jest to prawdziwa szansa dla osób cierpiących na zaćmę na odzyskanie ostrości widzenia.

Czytaj więcej...

Czar lemoniadowych wspomnień

Czar lemoniadowych wspomnień
Gdyby powstał ranking smaków z dzieciństwa, zajęłaby jedno z czołowych miejsc. Lemoniada, pamiętana jako napój w plastikowych woreczkach ze słomką lub szklankach ozdobionych plastrem cytryny lub pomarańczy, wraca dziś do łask!
Najpierw dawała szansę na przeżycie najbiedniejszym mieszkańcom Londynu. Próbowali zarobić sprzedając słodką wodę z cytryną. Przechodnie chętnie korzystali z niedrogiego napoju, żeby ochłodzić się w ciepłe dni.  W barwnych latach sześćdziesiątych lemoniada stała się napojem kultowym, a za jedną jej butelkę można było zyskać uśmiech ukochanej.
Oprócz sentymentalnego wymiaru tego napoju warto wspomnieć o jego znaczeniu dla… gospodarki! Wielu amerykańskich milionerów zaczęło budować swoje fortuny od własnego lemoniadowego biznesu. Doskonałym przykładem jest Ray Kroc - twórca potęgi firmy McDonald’s, który już w szkole podstawowej sprzedawał lemoniadę stojąc przed swoim domem w Chicago. Inny Amerykanin - inwestor giełdowy Carl Icahn – sprzedawał cytrynowy napój, aby zrealizować swoje marzenie: zakup cadillaka. Dziś jego majątek szacowany jest na 14 miliardów dolarów, a on sam zajmuje czterdzieste szóste miejsce na liście najbogatszych ludzi na świecie.
Zbliża się upalne lato, warto więc pamiętać, aby na naszych stołach stał dzbanek orzeźwiającej lemoniady z kostkami lodu. Przywołaj wraz z  nią „smak z dzieciństwa” i wspomnienia beztroskich wakacji. Przygotuj ją razem z programem „Kuroniowie rozgryzają” na antenie Kuchni.tv w sobotę o godz. 14:35.
 
Gdyby powstał ranking smaków z dzieciństwa, zajęłaby jedno z czołowych miejsc. Lemoniada, pamiętana jako napój w plastikowych woreczkach ze słomką lub szklankach ozdobionych plastrem cytryny lub pomarańczy, wraca dziś do łask!
 
Najpierw dawała szansę na przeżycie najbiedniejszym mieszkańcom Londynu. Próbowali zarobić sprzedając słodką wodę z cytryną. Przechodnie chętnie korzystali z niedrogiego napoju, żeby ochłodzić się w ciepłe dni.  W barwnych latach sześćdziesiątych lemoniada stała się napojem kultowym, a za jedną jej butelkę można było zyskać uśmiech ukochanej.
 
lemoniada
Oprócz sentymentalnego wymiaru tego napoju warto wspomnieć o jego znaczeniu dla… gospodarki! Wielu amerykańskich milionerów zaczęło budować swoje fortuny od własnego lemoniadowego biznesu. Doskonałym przykładem jest Ray Kroc - twórca potęgi firmy McDonald’s, który już w szkole podstawowej sprzedawał lemoniadę stojąc przed swoim domem w Chicago. Inny Amerykanin - inwestor giełdowy Carl Icahn – sprzedawał cytrynowy napój, aby zrealizować swoje marzenie: zakup cadillaka. Dziś jego majątek szacowany jest na 14 miliardów dolarów, a on sam zajmuje czterdzieste szóste miejsce na liście najbogatszych ludzi na świecie.
Zbliża się upalne lato, warto więc pamiętać, aby na naszych stołach stał dzbanek orzeźwiającej lemoniady z kostkami lodu. Przywołaj wraz z  nią „smak z dzieciństwa” i wspomnienia beztroskich wakacji. Przygotuj ją razem z programem „Kuroniowie rozgryzają” na antenie Kuchni.tv w sobotę o godz. 14:35.
 

Wystawa zdjęć ...

Wystawa zdjęć Podopiecznych Stowarzyszenia „mali bracia Ubogich”
pt „JESTEŚMY” gości w Berlinie!
 
 
Wystawa Pt JESTEŚMY” powstała w 2006 roku z okazji obchodów Międzynarodowego Dnia Osób Starszych. Od tej pory była eksponowana w kilku miastach w Polsce, a w maju b.r. uświetniła międzynarodową konferencję ‘”Starzenie się krajów Europy Wschodniej”.
Jej organizatorami byli DGO (Deutsche Gesellschaft fur Osteuropakunde) i EVZ (Erinnerung. Verantwortung. Zukunft).
 
Niecodzienna wystawa pokazuje portrety osób starszych w ich codziennym otoczeniu.
Fotografie w bardzo czytelny sposób przekazują świat osób starszych. Obrazy te nie wymagają tłumaczenia, odkrywają nam świat starszych ludzi. Niektórzy przygotowali się na przyjście fotografa, inni zaprosili go do domu spontanicznie.
 
Wystawą pragniemy zwrócić uwagę społeczeństwa na obecność w nim osób starszych oraz budować pozytywny wizerunek Seniorów. Adresujemy ją również bezpośrednio do osób starszych. Po pierwsze dlatego by w ten sposób uczcić Ich Święto, ale też i dla zachęcenia Ich by mocno zaistnieli w dzisiejszym społeczeństwie.
Wszystkie sfotografowane osoby to Podopieczni Stowarzyszenia „mali bracia Ubogich”, które wspiera samotnych starszych ludzi.
Więcej zdjęć z wystawy: http://www.panabild.de/pokrycki/
 

mali bracia ubogich... Podopiecznych Stowarzyszenia „mali bracia Ubogich” pt „JESTEŚMY” gości w Berlinie!

Wystawa Pt JESTEŚMY” powstała w 2006 roku z okazji obchodów Międzynarodowego Dnia Osób Starszych. Od tej pory była eksponowana w kilku miastach w Polsce, a w maju b.r. uświetniła międzynarodową konferencję ‘”Starzenie się krajów Europy Wschodniej”. Jej organizatorami byli DGO (Deutsche Gesellschaft fur Osteuropakunde) i EVZ (Erinnerung. Verantwortung. Zukunft).
 
Czytaj więcej...

Senior w centrum uwagi

Senior w centrum uwagi
Jakie są potrzeby seniorów we współczesnym świecie? Jak projektować urządzenia, aby były przyjazne także dla osób w starszym wieku? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy zorganizowanej przez firmę Emporia Telecom Międzynarodowej Konferencji „Potrzeby seniorów we współczesnym świecie”, która odbyła się w piątek 21 maja w Warszawie, w Centrum Prasowym Foksal.
W spotkaniu wzięli udział znakomici naukowcy, na co dzień zajmujących się tematyką osób starszych, w tym Ian Hosking, Senior Research Associate w Engineering Design Centre (Centrum Wzornictwa Przemysłowego) Uniwersytetu Cambridge oraz prof. dr hab. Piotr Błędowski, Przewodniczący Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego i Dyrektor Instytutu Gospodarstwa Społecznego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Konferencję otworzył Albert Fellner, założyciel Emporia Telecom. Tematem jego prezentacji była filozofia wzornictwa produktów marki emporia. Wyjaśnił, że dostrzeżenie potrzeb osób starszych jako wymagającej i stale rosnącej grupy konsumentów, legło u podstaw filozofii firmy oraz wzornictwa oferowanych przez nią produktów. Albert Fellner na przykładzie różnych modeli telefonów komórkowych marki emporia przedstawił gościom cechy, które decydują o tym, że są one przyjazne dla seniorów: duże i łatwo wyczuwalne klawisze, spore ekrany z przyjaznym dla oczu starszych użytkowników tłem czy przycisk alarmowy.
– Testujemy także usługę, która pozwoli użytkownikowi telefonu słyszeć głos w słuchawce wyraźniej, niż gdyby rozmówca mówił do niego stojąc w tym samym pomieszczeniu. Usługa ta pozwoli personalizować ustawienia w każdym z telefonów, tak aby dopasowywać poziom głośności do indywidualnych potrzeb każdej osoby – powiedział Albert Fellner.
Kolejny gość konferencji, Ian Hosking, przedstawił statystyki dotyczące starzenia się społeczeństwa. W 1950 r. było na świecie 200 milionów osób powyżej 60. roku życia, w 2050 r. ma być ich już 2 miliardy. Najszybciej starzejące się społeczeństwa to: Japończycy, Amerykanie, Hiszpanie, Francuzi i Niemcy. Problemem jest także zmniejszająca się ilość osób pracujących na jedną osobę na emeryturze: z dwunastu w 1950 r. do prognozowanych czterech lub mniej w roku 2050.
Ian Hosking przybliżył zagadnienie projektowania produktów przyjaznych dla osób starszych, grupy społecznej, o której często zapomina się tworząc posiadające coraz więcej możliwości i coraz mniejsze gadżety. Jego zdaniem telefony komórkowe mają dziś tak wiele różnych funkcji, że niewielu użytkowników korzysta choćby z połowy z nich. Duży poziom skomplikowania tych urządzeń sprawia, że seniorzy boją się lub nie potrafią używać komórek, choć bardzo chcieliby móc z łatwością kontaktować się z najbliższymi w każdej chwili i z dowolnego miejsca. – Jeśli projektuje się produkty z myślą o młodych ludziach, wyłącza się z korzystania z nich osoby starsze, zaś projektując urządzenia z myślą o seniorach, uwzględnia się także osoby młode – wyjaśnił Ian Hosking.  Dodał, że produkt dla osób starszych nie musi wyglądać nieatrakcyjnie. Także seniorzy powinni mieć do wyboru urządzenia dobrej jakości, o wyjątkowym wzornictwie uwzględniającym ich potrzeby. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi coraz więcej firm, w tym między innymi Emporia Telecom czy Ferrari, które produkuje samochody o drzwiach otwierających się do góry, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z auta.
Prof. dr hab. Piotr Błędowski scharakteryzował osoby starsze jako grupę konsumentów i odpowiadał na pytanie, czy senior jest dobrym klientem. Okazuje się, że choć dochody polskich seniorów jeszcze nie dorównują dochodom zachodnich społeczeństw, są oni grupą, która ma spory potencjał nabywczy. Dzieje się tak, gdyż miesięczne przychody osób starszych są stałe. Seniorom nie grozi nagła utrata stałych dochodów spowodowana chociażby zwolnieniem, które może spotkać osoby pracujące. Jednocześnie osoby starsze są wyjątkowo wiernymi klientami i rzadko dokonują zakupów pod wpływem impulsu.
Wszyscy uczestnicy konferencji zgodzili się ze stwierdzeniem, że starzejące się społeczeństwo to nie lada wyzwanie nie tylko dla ekonomistów, ale także dla firm, które prędzej czy później będą musiały uwzględnić wymagania tej stale rosnącej i coraz bardziej zamożnej grupy społecznej.

emporia_GrauVrlf_4cJakie są potrzeby seniorów we współczesnym świecie? Jak projektować urządzenia, aby były przyjazne także dla osób w starszym wieku? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy zorganizowanej przez firmę Emporia Telecom Międzynarodowej Konferencji „Potrzeby seniorów we współczesnym świecie”, która odbyła się w piątek 21 maja w Warszawie, w Centrum Prasowym Foksal.
Czytaj więcej...

Marianna i Antoni w domu

Zapomnieli o samotności we dwoje. I choć przez lata dziwili  się w bezsenne noce czemu wszystko bywa takie trudne i czemu trzeba cierpieć to teraz już nie było pytań, tak jakby dotarli do przystani. Przestali się spieszyć, każdy dzień był taki sam. spokojnie pozwalali płynąc dniom, odnajdowali się w tym rytmie, bo oboje lubili tą swoista rutynę. Nie wadziły im nudne codzienne obowiązki, w nieskończoność powtarzane czynności, te same miejsca, ci sami ludzie. Rankami zostawiała mu odręcznie pisane liściki, karteluszki porozrzucane na podłodze, schowane  w szufladach. Czytał je uważnie, starając się znaleźć kolejne kluczyki do tego czego chciała. Lubiła tą jego czujność, gotowość do zdobywania jej codziennie od nowa jeśli tylko zajdzie taka potrzeba. On chciał zdobywać, a ona uwielbiała ciągle na nowo oznajmiać mu, że  jest jego.

Czytaj więcej...

Zadbaj o serce mamy

Zadbaj o serce mamy
Serca naszych mam są dla nas najcenniejszym skarbem. Z okazji Dnia Matki warto pamiętać, aby dbać o nie zawsze, nie tylko od święta.
Mamy są w stanie poświęcić dla dzieci całe życie. Kiedy jesteśmy mali, oddają nam swój czas i nieprzemijającą uwagę; kiedy dorastamy stają się naszym doradcą
i powiernikiem. W natłoku codziennych obowiązków często zapominają o własnym zdrowiu. Dlatego też nie tylko w Dniu Matki, ale i na co dzień zadbajmy o to, aby serca naszych mam biły jak najmocniej.
Niestety to serca kobiet są wyjątkowo narażone na choroby układu krążenia. Wbrew stereotypowemu myśleniu, że na choroby serca zapadają głównie mężczyźni po 50. roku życia, problem ten coraz częściej dotyczy aktywnych zawodowo kobiet. Dlaczego tak się dzieje?
Według badań przeprowadzonych w ramach kampanii „Flora. Pokochaj swoje serce”, 76% pracujących Polaków spędza w pracy przeciętnie od 8 do 10 godzin dziennie, przez co nie mają czasu zastanowić się nad zbilansowaną dietą. Zwłaszcza jeśli są to zapracowane żony i matki.
Większość Polek to osoby zapracowane: niezależnie o tego, czy zajmują się domem, czy pracują zawodowo, lub też łączą te dwie role, nie zawsze mają czas zadbać
o prawidłową dietę, która sprzyja utrzymaniu serca w dobrej kondycji.
Codzienność naszych mam to posiłki spożywane w pośpiechu i nieregularnie, czyli pomiędzy pracą, szkołą dziecka a zakupami. Bardzo często nie są to pełnowartościowe posiłki, a tłuste, słone i słodkie przekąski. Siedząc przed komputerem najłatwiej sięgnąć po chipsy albo ciasteczka, a obiad w pracy zastępuje wysokokaloryczny baton. W rezultacie pierwszy i zarazem bardzo obfity posiłek zjadany jest wieczorem.
Co w tej sytuacji powinny zrobić nasze mamy? Odpowiedź jest prosta: zacząć
od drobnych zmian w sposobie codziennego odżywiania. Przede wszystkim nie wychodzić z domu bez śniadania. Przygotowując ten najważniejszy posiłek dla dzieci lub męża, mamy nie mogą zapominać o sobie. „Śniadanie to pierwszy krok
na drodze do zdrowego odżywiania” – mówi mgr Magdalena Milewska, dietetyk, członek Koalicji na Rzecz Zdrowego Serca.
Kolejnym grzechem żywieniowym jest brak posiłku w ciągu zapracowanego dnia. Jeśli nasze mamy nie mają czasu lub możliwości zjedzenia ciepłego posiłku, powinny przygotować sobie np. pełnowartościowe kanapki przygotowane z pełnoziarnistego pieczywa, posmarowane wysokiej jakości margaryną, która zawiera cenne dla serca kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 (np. Flora), z mnóstwem wiosennych warzyw, z serem lub chudą wędliną. „Pamiętajmy, by w naszym jadłospisie znalazły się również owoce lub bezcukrowe soki. Jeśli natomiast wychodzimy na lunch należy wybrać takie miejsce, które zapewni nam zdrowe posiłki” – podkreśla mgr Milewska.
Mamy powinny unikać jedzenia typu fast food – jest ono pełne nasyconych kwasów tłuszczowych oraz kwasów tłuszczowych typu trans, czyli tzw. „złych tłuszczów” – zwiększają poziom cholesterolu we krwi, co wiąże się ze wzrostem zagrożenia chorobami serca i naczyń krwionośnych. Z tego samego powodu powinniśmy ograniczyć spożywanie tłustych mięs, smalcu, masła, podrobów, pełnotłustych produktów mlecznych oraz niezdrowych przekąsek.
Z okazji Dnia Matki zaprośmy nasze mamy na wspólny spacer. Ruch na świeżym powietrzu połączony z radosną rozmową sprawią, że nasze mamy chociaż na chwilę zapomną o troskach codziennego dnia, a relaks z ukochaną osobą dobroczynnie wpłynie na zdrowie ich serca - serca, które jest dla nas najcenniejsze na świecie.
flora_pokochaj_swoje_serceSerca naszych mam są dla nas najcenniejszym skarbem. Z okazji Dnia Matki warto pamiętać, aby dbać o nie zawsze, nie tylko od święta.

Mamy są w stanie poświęcić dla dzieci całe życie. Kiedy jesteśmy mali, oddają nam swój czas i nieprzemijającą uwagę; kiedy dorastamy stają się naszym doradcą
i powiernikiem. W natłoku codziennych obowiązków często zapominają o własnym zdrowiu. Dlatego też nie tylko w Dniu Matki, ale i na co dzień zadbajmy o to, aby serca naszych mam biły jak najmocniej.

Niestety to serca kobiet są wyjątkowo narażone na choroby układu krążenia. Wbrew stereotypowemu myśleniu, że na choroby serca zapadają głównie mężczyźni po 50. roku życia, problem ten coraz częściej dotyczy aktywnych zawodowo kobiet. Dlaczego tak się dzieje?

Czytaj więcej...

Teatr seniorów

W poznańskim Oddziale Stowarzyszenia „mali bracia Ubogich”  od stycznia 2009 roku działa seniorska grupa teatralna.
Seniorska grupa teatralna już dziś może się pochwalić występami w kilku miejscach Poznania ze spektaklem kabaretowym, m.in. podczas: Festiwalu Twórczości Trzeciej Młodości, w ZSZ nr 1, w Domu Pomocy Społecznej przy ul. Ugory, w i - w ramach Dnia Seniora - poznańskim ZUS.
- „ działalność rozpoczęliśmy od cyklu zajęć ćwiczeniowych, ruchowych oraz od rozmaitego rodzaju wprawek teatralnych, ćwiczenia technik gry a także zabaw teatralnych. Po kilku miesiącach pojawiła się szansa zagrania spektaklu i wtedy też powstał nasz pierwszy scenariusz kabaretowy pt. „Kuracjuszki”. Od tego momentu nasze spotkania koncentrowały się szczególnie na przygotowaniach związanych z powstawaniem kolejnych scenariuszy oraz próbami do przedstawień” - wspomina Katarzyna Nowak, koordynatorka warsztatów teatralnych w projekcie „Seniorzy w akcji”.
Grupa ma też w repertuarze program dla najmłodszych, czyli teatrzyk pacynkowy o tematyce związanej z  rolą osób starszych pt. „Zaczarowana Laska”. - z tym przedstawieniem odwiedziliśmy kilka poznańskich oraz podpoznańskich przedszkoli, za każdym razem wywołując ogromną radość wśród dzieci oraz wśród samych aktorów – mówi jedna z seniorek/aktorek
Obecnie, po półtorarocznej działalności, grupa posiada ustabilizowany skład (dziewięć osób: osiem Pań i jeden Pan), stałe terminy spotkań (w raz w tygodniu) oraz spore doświadczenie na polu amatorskiej działalności teatralnej.
Sukcesy zeszłorocznych występów zachęciły grupę do kontynuowania dwóch dróg: obecnie pracują nad scenariuszem kabaretowym, pt. „Spotkanie po latach” oraz nad kolejnym przedstawieniem dla dzieci zatytułowanym „W wiejskiej zagrodzie”.
Czynione są starania o nowe możliwości wystawiania sztuki dla dorosłych (kabaretu) oraz rozbudowywana sieć kontaktów z przedszkolami i placówkami oświatowymi.
Grupa działa bardzo prężnie - „opierając się na zasadach wewnętrznej demokracji wspólnie ustalamy wszystkie ważne sprawy, treść scenariuszy, miejsca i terminy występów. Zespół jest zgrany i prowadzenie go to czysta przyjemność” – mówi Katarzyna Nowak.
I rzeczywiście - członkowie grupy wykazują się ogromną kreatywnością, doskonale czują się wychodząc naprzeciw różnicom pokoleniowym. Podczas występów starają się znaleźć jak najwięcej punktów wspólnych pomiędzy sobą a odbiorcami, zachowując jednocześnie  niepowtarzalność właściwą swojemu wiekowi.
Grupa stawia na kontakty z przedszkolami gdyż zainteresowanie formą teatrzyku pacynkowego animowanego przez seniorów jest z ich strony spore. Jej aktorzy chcą grać, doskonalić swoją technikę oraz zdobywać nowe doświadczenia, starając się znaleźć przede wszystkim własne środki wyrazu i wykształcić oryginalny styl, który w przypadku grupy pochodzi w dużej mierze z osobowości aktorek i aktora.
- „Do tej pory udało nam się ustalić treść scenariuszy oraz zrobić liczne próby, drugą część roku pragniemy wykorzystać na działalność sceniczną. Mamy już umówione terminy na maj, czeka nas więc jak zwykle sporo pracy” – zapowiada Katarzyna Nowak.
mali bracia ubogichW poznańskim Oddziale Stowarzyszenia „mali bracia Ubogich”  od stycznia 2009 roku działa seniorska grupa teatralna.

Seniorska grupa teatralna już dziś może się pochwalić występami w kilku miejscach Poznania ze spektaklem kabaretowym, m.in. podczas: Festiwalu Twórczości Trzeciej Młodości, w ZSZ nr 1, w Domu Pomocy Społecznej przy ul. Ugory, w i - w ramach Dnia Seniora - poznańskim ZUS.
- „ działalność rozpoczęliśmy od cyklu zajęć ćwiczeniowych, ruchowych oraz od rozmaitego rodzaju wprawek teatralnych, ćwiczenia technik gry a także zabaw teatralnych. Po kilku miesiącach pojawiła się szansa zagrania spektaklu i wtedy też powstał nasz pierwszy scenariusz kabaretowy pt. „Kuracjuszki”. Od tego momentu nasze spotkania koncentrowały się szczególnie na przygotowaniach związanych z powstawaniem kolejnych scenariuszy oraz próbami do przedstawień” - wspomina Katarzyna Nowak, koordynatorka warsztatów teatralnych w projekcie „Seniorzy w akcji”.
Czytaj więcej...