header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Jesienna chandra u seniora

Jesien Zarki Letnisko 2018

dr Joanna Plak

Jesień sprzyja chandrze. Dni są coraz krótsze, pada deszcz, wieje wiatr, robi się zimno. Niesprzyjająca aura wpływa na pogorszenie nastroju, zmęczenie, spadek energii oraz motywacji do działania, w tym do aktywności fizycznej.

Seniorzy, których dopadnie jesienna chandra mogą doświadczać także: nadmiernej senności, problemów z koncentracją, drażliwości, niepokoju, utraty dotychczasowych zainteresowań, zwiększenia uczucia głodu oraz zapotrzebowania na słodkie i tłuste potrawy, co przekłada się na wzrost wagi.

Chandra skutecznie obniża jakość życia, ale można jej zapobiegać. W jaki sposób?

Po pierwsze - poprzez aktywność fizyczną. Aktywność fizyczna, w szczególności połączona
z ruchem na świeżym powietrzu, ma zbawienny wpływ na nasz nastrój. W trakcie ćwiczeń organizm się dotlenia, krew sprawniej krąży, wydzielane są hormony szczęścia. Aktywność fizyczna powinna być dostosowana do stanu zdrowia i możliwości seniorów. W przypadku słabej kondycji fizycznej wystarczy zwykły spacer. Ważne, żeby były to czynności wykonywane regularnie.

Po drugie - poprzez odpowiednio zbilansowaną dietę. Jesień sprzyja przybieraniu na wadze.
Z powodu zimna zwiększa się zapotrzebowanie kaloryczne, w szczególności na potrawy bogate w cukry i tłuszcze. Seniorzy powinni dbać by ich posiłki były sycące, ale jednocześnie zdrowe. Przynajmniej jeden posiłek w ciągu doby powinien być ciepły. Letnie koktajle z owoców
i warzyw warto zastąpić pożywnymi zupami. W diecie powinno się znaleźć pieczywo pełnoziarniste, ryby, owoce i warzywa, jak również orzechy wpływające pozytywnie na pracę mózgu.

Po trzecie - poprzez dbałość o relacje z bliskimi. Jesienią seniorzy więcej czasu spędzają w domach, co pogłębia poczucie osamotnienia. Warto by ich bliscy pamiętali o częstszych odwiedzinach, rozmowach telefonicznych, żeby potrzeba kontaktu została zaspokojona. Dobrym rozwiązaniem jest także umawianie się z sąsiadkami w zbliżonym wieku na pogawędki przy kawie i ciastkach, a w przypadku mężczyzn może to być np. wspólne łowienie ryb. Obecność życzliwej osoby lub osób w życiu seniora może przywrócić mu chęć do działania. Niektórzy seniorzy żyją w pojedynkę, ponieważ zmarł ich współmałżonek, a dzieci mieszkają daleko. W takim przypadku zbawienny wpływ na ich nastrój może mieć posiadanie zwierzęcia domowego. W przypadku właścicieli psów korzyść jest podwójna, gdyż mają zapewnioną codzienną dawkę ruchu w czasie spacerów z pupilem.

Po czwarte – poprzez fototerapię. Polega ona na naświetlaniu lampami o natężeniu podobnym do światłą słonecznego. W trakcie seansu trwającego od 20 do 30 minut senior otrzymuje dawkę światła wyrównującą jego niedobory. Zaleca się, by zabieg był wykonywany w porach dnia, w których niedobór światła jest szczególnie odczuwalny, czyli rano lub wieczorem.

Po piąte – poprzez dbałość o codzienne przyjemności. Wykonywanie rzeczy, które lubimy wpływa pozytywnie na nasz nastrój. Jesienią spada motywacja do działania, co nie oznacza że należy zaniechać wykonywania czynności, które sprawiały radość. Oglądanie komedii, czytanie książek, rozwiązywanie krzyżówek może być cudownym antidotum na pogarszający się nastrój.

Reasumując, jesiennej chandrze można zapobiegać. Można także łagodzić jej przebieg, w czym przydatne mogą okazać się porady zawarte w niniejszym artykule.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Bolący kręgosłup - porady

    Jak dbać o swój kręgosłup każdego dnia? Długotrwała praca przed komputerem sprawia, że potrafimy na długi czas zastygać w jednej pozycji. Dochodzą do tego prace domowe, które wykonujemy przygarbieni i pochyleni. To wszystko stanowi dla naszego kręgosłupa olbrzymie wyzwanie i obciążenie. Jak chronić swój kręgosłup podczas codziennych czynności, wyjaśnia dr n. med. Joanna Stodolna-Tukendorf, fizjoterapeuta z FootMedica Kliniki Zdrowej Stopy. Śmiało możemy zaryzykować stwierdzenie, że większość z nas ma lub będzie miała problemy z kręgosłupem.

    Więcej…  
  • Ile powinniśmy spać?

    Zapotrzebowanie na określoną ilość snu zmienia się wraz z wiekiem – im jesteśmy starsi, tym zwykle mniej go potrzebujemy. Sen to niezbędne źródło regeneracji organizmu, a jego niedobór może negatywnie wpłynąć na stan naszego zdrowia, w tym również narząd wzroku. Co grozi naszym oczom z powodu niewyspania? I w jaki sposób możemy przyczyniać się do korygowania wady wzroku podczas snu? Na te pytania odpowiada dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

    Więcej…  
  • Bezpłatne konsultacje stomatologiczne w marcu

    Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej to doskonała okazja, aby przypomnieć o darmowych konsultacjach stomatologicznych, z których przez cały miesiąc można korzystać w ponad 70 gabinetach stomatologicznych partnerujących z należącą do Procter & Gamble marką Oral-B.

    Codzienna higiena jamy ustnej jest kluczem nie tylko do pięknego, zdrowego uśmiechu, lecz również do naszego zdrowia.

    Więcej…  
  • Starzenie się skóry

    Współczesny styl życia, a stan naszej skóry za 20 lat Kampania „interAKTYWNIE po zdrowie”

    Starzenie się skóry to proces, który zdeterminowany jest przez dwa główne czynniki - genetyczne (wrodzone) oraz środowiskowe. Pierwsze z nich oznaczają naturalne zmiany funkcji biologicznych w naszym organizmie, a dotyczą m.in. zmniejszenia aktywności komórek oraz ich zdolności do regeneracji. W drugiej grupie, znajdują się czynniki zewnętrzne (m.in. wpływ promieniowania słonecznego, dymu nikotynowego, smogu, czy stresu), które dodatkowo przyspieszają ten pierwszy mechanizm.

    Więcej…  
  • Choroby jamy ustnej

    20 marca obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej, najważniejsze „święto” stomatologiczne, podczas którego eksperci przypominają o znaczeniu zdrowia jamy ustnej. Jest się czym martwić – stan uzębienia Polaków jest jednym z najgorszych w całej Europie.

    Próchnica pierwszą przyczyną bezzębia w Polsce. Próchnica to najczęstsza choroba jamy ustnej atakująca nasze zęby.

    Więcej…  
  • Zapalenie krtani

    Nie trać głosu – idź do foniatry. Najgorsze co można zrobić dla swojego głosu w trakcie zapalenia krtani i chrypki to szeptać lub podwyższać natężenie głosu. Najlepiej nie mówić wcale, a jeśli to konieczne należy starać się mówić normalnym głosem. Jeśli zmiana głosu jest trwała trzeba udać się do foniatry.

    - Mówienie szeptem w takim stanie bardzo obciąża fałdy głosowe – wyjaśnia Karolina Gos- Niewęgłowska, foniatra z CM Medyceusz.

    Co może pomóc w trakcie zapalenia krtani? Nawilżanie gardła, inhalacje z soli fizjologicznej.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Serce Seniora

Choroby serca-test

  1. Wiek i płeć

Kobieta do menopauzy- 1 pkt

Kobieta po menopauzie – 4 pkt

Mężczyzna do 45 lat 3 pkt

Więcej…

Ogólnopolska Karta Seniora

Ogólnopolska Karta Seniora powstała z inicjatywy krakowskiego stowarzyszenia Manko. Może ją otrzymać każda osoba, która ukończyła 60 lat.

Więcej…

Test na depresję

Test na depresję – do samodzielnego wykonania

  1. Niewiele mnie interesuje i mało rzeczy sprawia mi przyjemność
  • Nigdy 0 pkt
  • Od czasu do czasu – 1 pkt
  • Mniej więcej przez 50% czasu – 2 pkt
  • Prawie codziennie – 3 pkt
Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie