Takie wnioski płyną z panelu dyskusyjnego „Cyfrowy świat dla każdego, czyli jak rewolucja technologiczna wpływa na życie seniorów”. Dyskusja odbyła się podczas IX Kongresu Gospodarki Senioralnej. Rozmowę ekspertów moderowała Milena Górecka z Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać seniorów
Podczas dyskusji minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz zwróciła uwagę na dynamikę trendów demograficznych.
– Dziś mamy w Polsce 9 tys. stulatków, a za 15 lat będzie ich już 20 tys. To zestawienie pokazuje, jak znaczącą grupą w naszym społeczeństwie będą seniorzy. Musimy zrobić wszystko, aby świat cyfrowy stał się dla pokolenia seniorów szansą, a nie barierą – mówiła minister.
W kontekście demograficznym i gospodarczym Małgorzata Miś, członkini Rady ds. Polityki Senioralnej, zauważyła, że pokolenie 60+ to bardzo niejednorodna, a przy tym liczna grupa konsumentów, ponieważ często w taki sam sposób podchodzimy do osób w wieku 68 i 90 lat.
– Widzę przed nami trzy poważne wyzwania. Po pierwsze – niedopasowanie produktów i usług dla osób dojrzałych. Po drugie – wykluczająca komunikacja. Po trzecie – nieuczciwe praktyki rynkowe stosowane przez przedsiębiorców – wyliczała Małgorzata Miś.
Na szczęście na horyzoncie widać zmianę nastawienia biznesu do grupy konsumenckiej, jaką są seniorzy.
– Przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać potencjał pokolenia 60+. Przejawia się to m.in. w tym, że wiele produktów i usług jest testowanych przede wszystkim na seniorach. Przykład – aplikacje bankowe. Sektor bankowy dojrzewa również do tego, aby tworzyć dla seniorów specjalne konta bankowe – zauważył Tomasz Orlik, członek zarządu PFR-TFI.
Cyberpułapki czyhają na osoby starsze
Podczas panelu dyskusyjnego wiele miejsca poświęcono bezpieczeństwu cyfrowemu seniorów. Jedną z ciekawych inicjatyw ostatnich miesięcy jest specjalny numer 8080, uruchomiony przez NASK. Pod tym numerem również seniorzy mogą zgłaszać przypadki prób oszustw cyfrowych.
– W kontekście cyberzagrożeń seniorów trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, że osoby starsze narażają się na przestępstwa cyfrowe, udostępniając na swoich kontach w internecie i mediach społecznościowych zbyt wiele informacji o sobie. Przestępcy doskonale potrafią łączyć dane, a w konsekwencji skutecznie docierać do seniorów z fałszywymi informacjami i próbami wyłudzeń. Metody oszustw stają się coraz bardziej wyrafinowane, m.in. dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji – opowiadała Anna Rywczyńska, kierowniczka Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń NASK PIB.
Co seniorzy mają do zaoferowania młodym?
Miejscem, gdzie seniorzy mogą się edukować – również w kwestiach bezpieczeństwa – są Uniwersytety Trzeciego Wieku. W Polsce działa ich już blisko 700. Tego typu placówki powstają także przy uczelniach wyższych. Profesor Stanisław Mocek, rektor Uniwersytetu SWPS (lub Civitas – tu warto sprawdzić poprawną nazwę), zwrócił uwagę, że niegdyś szkoły wyższe kojarzone były wyłącznie jako instytucje kształcące studentów i służące do „uprawiania nauki”. Dziś uniwersytety to miejsca wielopokoleniowe.
– Tak zwane kształcenie w duecie – senior + osoba młoda – ma ogromny potencjał i niesie ze sobą obopólne korzyści. Młodzi, bardziej kompetentni cyfrowo, mogą uczyć seniorów poruszania się w cyfrowym świecie. Osoby dojrzałe mogą z kolei dzielić się swoimi doświadczeniami, na przykład w zakresie zarządzania kryzysami życiowymi. Znam mnóstwo przykładów na to, jak właśnie takie wsparcie mentalne seniorów pomogło młodym ludziom w trudnych sytuacjach – stwierdził profesor Mocek.