Janusz Majewski i piosenki Agnieszki Osieckiej

SPOTKANIA Z MISTRZEM – JANUSZ MAJEWSKI 7-12 marca 2017, kino Elektornik

W wydanej przez Wydawnictwo Marginesy biografii Janusza Majewskiego, Zofia Turowska napisała o swoim bohaterze: „Uwodzi zawsze, nawet kiedy nie chce. Czaruje kelnerkę i aktora, widza i czytelnika. Emanuje ciepłem, elegancją, spokojem, dowcipem i błyskotliwością.
Od 60 lat ma romans z filmem – i poprzez ekran uwodzi zbiorowo. Każdy jego film jest odmienny gatunkowo, nie daje się zaszufladkować. Ma ich na koncie blisko 100: obyczajowe (Zaklęte rewiry), melo- i dramaty (Zazdrość i medycyna), historyczne (Królowa Bona), parę kryminałów, jeden horror, wiele teatrów telewizji, komedie sensacyjne (C.K. Dezerterzy), erotyczne, seriale (Siedlisko) i najnowszy muzyczny (Excentrycy). Kręci tylko to, co kręci jego samego, czyli światy z przeszłości – bardziej eleganckie i subtelniejsze niż nasz. Wciąż chce mu się robić filmy, by nas uwodzić…”

 

Zatem dajmy się uwieść Mistrzowi już 7 marca o godz. 18:00 w kinie Elektronik! Zapraszamy na wyjątkowe spotkanie z Januszem Majewskim oraz autorką najnowszej biografii Mistrza „Film – kobieta jego życia” – Zofią Turowską. Po rozmowie, którą dla Państwa poprowadzi Maciej Gil obejrzymy dwa wyjątkowe, ale mało znane dzieła naszego Gościa – surrealistyczną groteskę „Rondo” oraz erotyczną „Diabelską edukację”. Wstęp wolny!

Natomiast od 9 do 12 marca zapraszamy na wyjątkowy przegląd filmów Reżysera, które na tę okazję specjalnie wybrał sam Janusz Majewski.

PLAN WYDARZEŃ

WTOREK 7.03

18.00           Spotkanie z Januszem Majewskim oraz Zofią Turowską (prowadzenie Maciej Gil) + projekcja filmów Rondo, reż. Janusz Majewski, Polska 1958, 15 min. / Diabelska edukacja, reż. Janusz Majewski, Polska 1994, 28 min. (wstęp wolny)

CZWARTEK 9.03

20.45           Sublokator, reż. Janusz Majewski, Polska 1967, 90 min.

PIĄTEK 10.03

19.30           Zazdrość i medycyna, reż. Janusz Majewski, Polska 1973, 95 min.

SOBOTA 11.03

19.00                    Zaklęte rewiry, reż. Janusz Majewski, Polska 1975, 95 min.

NIEDZIELA 12.03  

18.45                     Lekcja martwego języka, reż. Janusz Majewski, Polska 1979, 96 min.

Kopie filmów pełnometrażowych zrekonstruowane cyfrowo. Filmy z ang. napisami

Bilety w cenie 10 zł do nabycia w kasie kina oraz on-line. Wstęp na spotkanie i pokaz krótkich filmów w dn. 7 marca wolny. Obowiązuje odbiór wejściówek w kasie kina. Brak możliwości rezerwacji miejsc

OPISY FILMÓW:

RONDO

Surrealistyczna groteska, ujęta w wyszukaną plastyczną formę, pełna zaskakujących oryginalnością skojarzeń. Mimo licznych gagów i komicznych sytuacji przekazuje niewesołe treści: człowiek jest samotny, nie potrafi nawiązać kontaktu z otoczeniem, jest skazany na cierpienie, od którego nikt nie może go uwolnić i przed którym wreszcie kapituluje.

DIABELSKA EDUKACJA

Koniec XIX wieku, w małej wiosce wśród jezior żyje siedemnastoletnia, piękna Małgorzata, córka ubogiej wdowy. Pewnego dnia, obok kąpiącej się Małgorzaty, pojawia się nieznajomy. Stopniowo zyskuje zaufanie dziewczyny. Pod pozorem studiów anatomii, kieruje zainteresowanie dziewczyny na tajemnice ciała. Małgorzata najpierw pozuje mu do portretu, potem do aktu, a następnie zostaje jego kochanką.

SUBLOKATOR

Utrzymana w tonie groteski komedia obyczajowa o perypetiach młodego naukowca padającego ofiarą zaborczej życzliwości kilku kobiet. Ludwik, naukowiec szukający spokojnego miejsca do pracy, wynajmuje pokój w willi zamieszkanej przez same kobiety, z których każda ma jakieś swoje marzenia czy obsesje. Pani Maria, właścicielka willi, zamierza założyć hodowlę szynszyli skrzyżowanych ze szczurami; Małgosia, jej siostrzenica, chce zgładzić ciocię; Kazimiera żąda przekształcenia willi w ośrodek gimnastyki rehabilitacyjnej dla niesprawnych kobiet... Każda stara się wciągnąć Ludwika w realizację swych zamiarów.

ZAZDROŚĆ I MEDYCYNA

Przedwojenna Krynica. Przemysłowiec Widmar podejrzewa swoją młodą żonę Rebekę, że zdradza go z doktorem Tamtenem. Nieprzytomnie zakochany w Rebece, targany zazdrością stara się na wszelkie sposoby sprawdzić, czy jego podejrzenia są prawdziwe. Wynajmuje starego krawca Golda, by śledził Rebekę, w zamian za to obiecuje mu ułatwienie wyjazdu do Anglii. Gold odkrywa, że żona Widmara faktycznie ma romans. Przypadkowa śmierć starego krawca sprawia, że Widmar nie doczekawszy się potwierdzenia swoich podejrzeń wierzy w zapewnienia żony o jej miłości i dochodzi do wniosku, że uległ jedynie manii zazdrości.

ZAKLĘTE REWIRY

Początek lat 30. XX w. Kilkunastoletni Roman Boryczko zostaje przyjęty jako pomywacz do restauracji wielkiego hotelu "Pacyfik". Mieszka w obskurnej klitce z chłopcem z bufetu, Frycem. Bystry i chętny, szybko zdobywa sympatię i awansuje do bufetu. Obaj chłopcy uczą się do egzaminu kelnerskiego. Romkowi podoba się jedna z pracujących w restauracji dziewcząt, Zośka, ale właściciel hotelu stary Pancer, wyrzuca ją za jakieś przewinienie. Chłopca natomiast prześladuje brutalny i złośliwy kelner Fornalski.

LEKCJA MARTWEGO JĘZYKA

Scenariusz filmu napisał Janusz Majewski na podstawie książki Andrzeja Kuśniewicza "Lekcja martwego języka". Bohater filmu, młody porucznik c.k. ułanów, Alfred Kiekeritz, ze względu na zaawansowaną gruźlicę przesunięty zostaje na tyły frontu. W galicyjskiej mieścinie Turka pełni funkcję komendanta punktu etapowego. Mieszka w żydowskim, obskurnym hoteliku - jest w nim jedynym gościem. Nie czuje się tu jednak dobrze. Męczą go ataki kaszlu, gorączka, doskwiera nuda i razi prymitywizm otaczających go warunków i ludzi. Kiekeritz jest bowiem estetą, a przynajmniej za takiego się uważa.

„Przyjdę do siebie” – piosenki i wiersze Agnieszki Osieckiej 5 marca; godz. 19:00

9 marca br. minie dwadzieścia lat od śmierci Agnieszki Osieckiej. Z tej okazji w niedzielę, 5 marca o godz. 19:00, zapraszamy na wyjątkowy koncert poświęcony tej wybitnej Artystce, której twórczość pozostaje wciąż żywa i stanowi inspirację dla kolejnych pokoleń młodych twórców.

Co takiego jest w jej piosenkach, że pozostają „wiecznie zielone”? Jednych urzeka kunszt literacki owych utworów, innych znów – ładunek emocjonalny, przejmujący do głębi... Jeszcze innych fascynuje wyjątkowo subtelny sposób opisywania rzeczywistości i wrażliwość na piękno „prozy życia” zawarte  w jej tekstach.

Adrianna Gruszka – utalentowana aktorka obdarzona niskim, ciepłym głosem - przyznaje, że w twórczości Osieckiej zobaczyła samą siebie. I z tej osobistej konstatacji zrodziła się potrzeba zaprezentowania kilkunastu piosenek i kilku wierszy w kameralnym spektaklu muzycznym, o wymownym tytule „Przyjdę do siebie”. 

Spektakl na nowo odkrywa przed nami znane i mniej znane utwory poetki,  przefiltrowane przez wrażliwość Ady i prezentowane w aranżacji autorstwa wspaniałego pianisty jazzowego Rafała Stępnia, który towarzyszy aktorce na scenie  wraz z kontrabasistą Andrzejem Zielakiem. Obaj są absolwentami legendarnego Wydziału Jazzu katowickiej Akademii Muzycznej. Ich „jazzowe granie” piosenek  Osieckiej zachwyca świeżością, zaś zmysłowy, hipnotyzujący głos  i konfesyjne interpretacje skupiają uwagę na  Adriannie Gruszce. 

Wizualnym walorem spektaklu, wyreżyserowanego przez Zbigniewa Dzięgiela są slajdy-obrazy autorstwa malarki Agnieszki Tazbir. To one towarzyszą muzycznej opowieści na scenie, budują nastrój i stanowią komplementarną całość. 

Zapraszamy do świata Agnieszki Osieckiej, a przekonacie się Państwo, że ten świat pełen delikatności i refleksji, ale też radości życia i smutku, pozostaje wciąż do odkrycia. 

Scenariusz i reżyseria - Zbigniew Dzięgiel

Adrianna Gruszka - śpiew

Rafał Stępień – piano, aranżacje utworów

 Andrzej Zielak – bas  

Bilety w cenie – 25 zł ulgowy, 35 zł normalny do nabycia w kasie kina oraz on-line

Czas trwania koncertu – 2 godz.