Giselle z Teatru Bolszoj

BOLSZOJ

Multikino zaprasza na retransmisję baletu „Giselle” z Teatru Bolszoj. Pokaz odbędzie się w 15 wybranych kinach sieci Multikino 29 lutego 2016 o godzinie 18:00.

Ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata. Wiejska dziewczyna Giselle zakochuje się w przystojnym młodzieńcu, nie wiedząc, że to książę Albert w przebraniu. Książę nie może ożenić się z ubogą panną, ma już zresztą narzeczoną. Gdy prawda wychodzi na jaw, Giselle umiera z rozpaczy i dołącza do willid – duchów dziewcząt, które zmarły przed ślubem.

Nocą, w scenerii leśnego cmentarza, Giselle powstaje z grobu i jeszcze raz spotyka Alberta, którego na miejsce jej spoczynku przywiodły wyrzuty sumienia. Młodzieniec jest jednak w niebezpieczeństwie… Ten XIX-wieczny tytuł jest kwintesencją baletu romantycznego, pełnego niesamowitości, grozy i korowodów tańczących zjaw, przyobleczonych w tiulowe suknie. Od kilkunastu lat „Giselle” jest nieobecna na polskich scenach, nadarza się zatem niepowtarzalna okazja do obcowania z tym arcydziełem sztuki tańca.

Adolphe Adam (1803–1856) / Jurij Grigorowicz

Giselle

Balet romantyczny w dwóch aktach (1841 r.)

Premiera niniejszej inscenizacji w Bolszoj: 2 maja 1987 r.

Po raz pierwszy w High Definition

Nagranie zrealizowania w październiku 2015 r.

Obsada:

Swietłana Zacharowa jako Giselle

Siergiej Połunin jako Książę Albert

Denis Sawin jako Hans, myśliwy

Anna Antropowa jako Berta, matka Giselle

Wiera Borisenkowa jako Batylda, narzeczona księcia

Jekaterina Szypulina jako Mirta, królowa willid

Angelina Karpowa, Ana Turazaszwili Dwie Willidy

Daria Chochłowa i Igor Cwirko Pas de deux w I akcie

Soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj

Realizatorzy:

Paweł Kliniczew - dyrygent

Jurij Grigorowicz wg Jeana Coralliego, Jules’a Perrota, Mariusa Petipy - choreografia

Simon Wirsaładze - scenografia i kostiumy

Czas trwania: Przedstawienie trwa 2 godziny 20 min.

Treść baletu

Akt pierwszy

W niewielkiej wiosce żyje młodziutka dziewczyna Giselle. Jest zakochana i wierzy, że jest kochana przez młodzieńca Alberta. Młodzi spotykają się, Albert przysięga dziewczynie miłość i małżeństwo.  Zakochany w Giselle leśniczy Hilarion stara się przestrzec ją, że nieznajomy Albert nie jest tym za kogo się podaje. Leśniczy wchodzi do domu Alberta i znajduje tam szpadę z herbem. Domyśla się, że to książę z pobliskiego zamku. W wiosce akurat zatrzymuje się wspaniały orszak arystokratów polujących w lesie. Albert usiłuje się ukryć, bo wśród zebranych jest jego oficjalna narzeczona Batylda. Gdy Hilarion wyjawia prawdę Giselle wstrząśnięta traci zmysły i umiera. Albert rozpacza nad ciałem ukochanej.

przerwa

Akt drugi

Nocą na leśnym cmentarzyku pojawiają się wilidy – duchy narzeczonych zmarłych przed ślubem. Na końcu zjawa się ich władczyni – groźna Mirta. Z grobu powstaje także Giselle. Wilidy tańczą, a gdy w ich korowód wpadnie jakiś śmiertelnik, potrafią zamęczyć go tańcem na śmierć. Taki los spotyka Hilariona, który przychodzi na grób Giselle. Leśniczy pada wycieńczony na ziemię. Także książę Albert przychodzi na cmentarz. Spotyka ducha Giselle i zakochani przez chwilę są znów razem, ale duch wymyka się a wilidy wyciągają ramiona po Alberta. Giselle staje w obronie młodzieńca. O wschodzie słońca znikają duchy, Albert po raz ostatni żegna się z ukochaną.

O Balecie Bolszoj

Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Na jego występy baletomani wszystkich większych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych.

Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). W XX wieku, gdy Moskwa znów stała się stolicą państwa i ośrodkiem władzy, Teatr Bolszoj rozkwitł i stał się wizytówką całej radzieckiej sztuki baletowej. Tu jaśniały talenty Galiny Ułanowej, Mai Plisieckiej, Jekateriny Maksimowej, Władimira Wasiliewa czy Irka Muchamiedowa. Również dziś wirtuozeria zespołu i solistów stoi na najwyższym poziomie i jest wzorem do naśladowania dla innych kompanii baletowych na całym świecie.

Zespół pod kierownictwem Jurija Grigorowicza, choreografa i przez ponad 30 lat dyrektora artystycznego baletu (lata 1964 – 1995), wypracował swój własny, niepowtarzalny, wręcz akrobatyczny styl. Ikonami tego stylu stały się spektakle w choreografii Grigorowicza: „Spartakus”, „Złoty wiek”, „Iwan Groźny” i „Romeo i Julia”. W 2008 roku Grigorowicz powrócił do Teatru Bolszoj jako baletmistrz i choreograf, i realizuje nowe wersje swoich baletów, jak m.in. „Śpiąca królewna”, która była wystawiona na otwarcie dużej sceny Bolszoj po remoncie.

Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj szefuje jego były pierwszy tancerz Siergiej Filin. Coraz częściej na scenie Bolszoj można także oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine’a po Jeana-Christophe’a Maillot, oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów olśniewające przepychem dawnej carskiej sceny. Wszystko to dzięki transmisjom satelitarnym w jakości HD można oglądać w kinach całego świata.

Data retransmisji: 29 lutego, 18:00

Retransmisję zobaczymy w następujących 15 kinach sieci Multikino: Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź (Silver Screen), Olsztyn, Poznań Stary Browar, Rzeszów, Szczecin, Warszawa Ursynów, Warszawa Złote Tarasy, Wrocław Arkady Wrocławskie, Zabrze.

Bilety:

  • Warszawa Ursynów i Warszawa Złote Tarasy:
    • 45 zł - bilet normalny
    • 40 zł - bilet ulgowy (dla uczniów i studentów z ważną legitymacją)
    • 35 zł - Bilet grupowy (dla grup zorganizowanych powyżej 15 osób)
  • Pozostałe kina:
    • 40 zł - bilet normalny
    • 35 zł - bilet ulgowy (dla uczniów i studentów z ważną legitymacją oraz Seniorów)
    • 30 zł - bilet grupowy (dla grup zorganizowanych powyżej 15 osób)

Bilety już w sprzedaży w kasach kin oraz na stronie www.multikino.pl