header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Zasady zdrowego odżywiania

Ponad połowa Polaków utożsamia zdrowe odżywianie z jedzeniem świeżych owoców i warzyw oraz używaniem świeżych produktów* - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki żywności funkcjonalnej Optima. Niewiele mniej osób ogranicza spożywanie żywności wysoko przetworzonej. W związku z Dniem Zdrowego Jedzenia i Gotowania zwracamy uwagę, że nie tylko spożywanie wąskiej grupy wybranych zdrowych produktów, ale zbilansowanie diety, stanowi klucz do sukcesu.

Fundamenty zdrowej diety

Zdaniem 57,3% Polaków jedzenie świeżych warzyw i owoców jest podstawową zasadą sprzyjającą zdrowemu odżywaniu i gotowaniu. Ponad połowa respondentów deklaruje również, że spożywa te produkty każdego dnia. Owoce i warzywa są cennym źródłem składników odżywczych takich jak: witaminy, antyoksydanty, składniki mineralne, błonnik pokarmowy i fitosterole. Co więcej, jak wynika z badań *1, białko roślinne, obecne na przykład w nasionach roślin strączkowych, zmniejsza ryzyko śmiertelności w ogóle, a zwłaszcza chorób sercowo – naczyniowych. Włączenie do swojej diety warzyw, czyni je składnikiem kluczowym w diecie dla serca!

Podczas planowania swojego jadłospisu, musimy pamiętać, że świeże owoce i warzywa stanowią jedynie element zdrowej diety. Aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować musi czerpać z diety wszystkie niezbędne składniki odżywcze a więc także dobrej jakości białko, pełnoziarniste produkty zbożowe czy dobrej jakości tłuszcz. Konieczne jest różnicowanie produktów, unikanie jedzenia co dzień tego samego. Często popełnianym błędem jest przekonanie, że jedzenie co dzień takiego samego np. ‘zdrowego’ śniadania jest właściwe. Nasz organizm potrzebuje urozmaicenia tak jak my sami potrzebujemy różnorodnych smaków. Dzięki temu w naturalny sposób nasza dieta będzie zbilansowana – wyjaśnia dietetyk, mgr Jadwiga Przybyłowska.

Czego unikać w codziennej diecie?

Zdaniem prawie połowy badanych (49,7%) stosowanie zdrowej diety to ograniczenie żywności przetworzonej typu fast food. Niestety już ponad 10% mniej respondentów stara się wdrożyć te zalecenia w życie i faktycznie unika tych produktów.

Analizując piętra Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej *2 łatwo dostrzec, że nie ma
w niej miejsca na żywność bogatą w cukier i tłuszcze trans. Dania obfite we wspomniane składniki
są obwiniane za zwiększenie ryzyka chorób cywilizacyjnych takich jak: otyłość, cukrzyca, nowotwory
i choroby układu krążenia.

Optitrik #1

Postaraj się całkowicie wyeliminować dania zawierające szkodliwe tłuszcze trans ze swojego jadłospisu. Wspomniane produkty zamień na cenne źródła wielo- i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które zgodnie z badaniami obniżają ryzyko chorób układu krążenia, a także korzystnie wpływają na funkcje układu nerwowego. Tych zdrowych tłuszczów szukaj w olejach roślinnych np. oleju rzepakowym, awokado, orzechach, nasionach, tłustych rybach morskich, a także margarynach kubkowych np. margarynie Optima omega 3.

Zdrowe nawyki żywieniowe

Ponad 44% uczestników badania przygotowuje posiłki samodzielnie w domu. Niewiele mniej,
bo 42,7% stara się zawsze bazować na świeżych produktach. Co więcej ponad 1/3 respondentów unika spożywania posiłków ciężkostrawnych przed snem.

Zdrowe nawyki żywieniowe wpływają na przebieg wielu chorób cywilizacyjnych takich jak cukrzyca, choroby sercowo – naczyniowe, neurodegeneracyjne i nowotwory. Przygotowanie posiłków w domu umożliwia dokonywanie wyborów optymalnych dla zdrowia. Pozwala to wybrać produkty, które są bogate w cenne składniki odżywcze takie jak błonnik pokarmowy, antyoksydanty czy na przykład sterole roślinne.

Optitrik #2

Przygotowując posiłki w domu skup się na składnikach kluczowych w diecie Twojej i Twojej rodziny. Jeśli masz w swojej rodzinie seniora, zadbaj o jego dietę i funkcjonowanie poprzez podaż odpowiedniej ilości kwasów DHA, odpowiadających za prawidłową kondycję układu nerwowego. Znaleźć je możesz w rybach morskich, olejach rybich, algach morskich, a także wzbogacanych margarynach kubkowych np. margarynie Optima DHA. Będzie to lepsze rozwiązanie zwłaszcza,
jeśli Twoi domownicy nie przepadają za smakiem ryb.

Co zamiast gotowania?

Jedzenie mniejszych porcji, ale częściej to dobre rozwiązanie dla prawie 45% Polaków. Nie wszystkie posiłki powinny być ugotowane i wymagać zaangażowania czasowego. Niemal co trzeci respondent deklaruje, że stosuje w potrawach oleje roślinne, np. olej rzepakowy czy oliwę z oliwek. Korzystanie
z produktów funkcjonalnych według ¼ z nas to także sposób na zdrowe odżywianie.

Optitrik #3

Jeśli więc nie masz czasu na gotowanie, pamiętaj, że nie wszystkie dania w Twojej diecie muszą
a wręcz nie powinny być poddane obróbce termicznej
. Zdecydowanie szybszym rozwiązaniem, które sprawdzi się dla całej Twojej rodziny, będzie przygotowanie sałatki na lunch lub kanapek na drugie śniadanie. Pamiętaj, kanapki wcale nie muszę być nudne! Podczas ich komponowania zadbaj o dobrej jakości razowe pieczywo na zakwasie, źródło wartościowego białka, a także solidną porcję warzyw. Nie zapomnij także o dodatku dobrej jakości tłuszczu na przykład margaryny funkcjonalnej, gdyż dodatek tłuszczu do posiłku zwiększa przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach!

Jak gotować?

Przygotowanie co najmniej jednego ciepłego posiłku w ciągu dnia jest ważne dla 1/3 z nas. Jednocześnie prawie połowa respondentów, bo aż 46% badanych, uważa, że gotowanie na parze jest elementem zdrowego przygotowywania posiłków. Niestety tę metodę obróbki kulinarnej stosuje tylko 18% badanych. Dlaczego tak wielu z nas zna zasady zdrowego gotowania, ale nie stosuje ich
w praktyce?

Gotowanie na parze jest jedną ze zdrowszych technik przygotowywania posiłków, ponieważ pozwala na zachowanie większej ilości witamin i składników mineralnych. Umożliwia także przygotowanie posiłków o niższej kaloryczności i zwiększa strawność białka. Niestety, rzadziej niż co 5 osoba gotuje na parze podczas przygotowywania posiłków. Być może wynika to z konieczności posiadania odpowiedniego sprzętu, a także nabycia nowych umiejętności kulinarnych.

Optitrk #4

Nie rezygnuj z gotowania! Jeśli z jakichś powodów odrzucasz gotowanie na parze, możesz spróbować pieczenia w piekarniku (w folii lub papierze) lub duszenia bez dodatku tłuszczu.
Te techniki kulinarne także pozwalają na przygotowanie dań o niższej wartości energetycznej,
są lekkostrawne i umożliwiają zachowanie większej ilości witamin i składników mineralnych,
niż gotowanie. Są zatem optymalnym wyborem w trosce o zdrowie!

*Badanie zrealizowane na zlecenie marki produktów żywności funkcjonalnej Optima w dniach 23.10-24.10.2018r. przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1022 ankiet z osobami powyżej 18. roku życia.

*1 Mingyang Song i wsp., Association of Animal and Plant Protein Intake With All-Cause and Cause-Specific Mortality, JAMA Intern Med. 2016.

*2 Instytut Żywności i Żywienia, Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, Warszawa 2017

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Zapalenie krtani

    Nie trać głosu – idź do foniatry. Najgorsze co można zrobić dla swojego głosu w trakcie zapalenia krtani i chrypki to szeptać lub podwyższać natężenie głosu. Najlepiej nie mówić wcale, a jeśli to konieczne należy starać się mówić normalnym głosem. Jeśli zmiana głosu jest trwała trzeba udać się do foniatry.

    - Mówienie szeptem w takim stanie bardzo obciąża fałdy głosowe – wyjaśnia Karolina Gos- Niewęgłowska, foniatra z CM Medyceusz.

    Co może pomóc w trakcie zapalenia krtani? Nawilżanie gardła, inhalacje z soli fizjologicznej.

    Więcej…  
  • Podstawowe badanie krwi

    W organizmie dorosłego człowieka znajduje się około 5-7 litrów krwi. Jej dokładna ilość uzależniona jest m.in. od wagi (80 miligramów na kilogram masy ciała) oraz płci (mężczyźni posiadają jej więcej niż kobiety). Do głównych funkcji krwi należy transport tlenu i substancji odżywczych do wszystkich komórek organizmu, ochrona przed infekcjami oraz utrzymywanie odpowiedniej temperatury ciała. Dodatkowo, stanowi również niezwykle ważne źródło wiedzy o stanie naszego zdrowia, pozwalając wykryć pierwsze symptomy rozwijającej się choroby. Kiedy powinniśmy udać się na badania krwi i jakie informacje mogą nam one dostarczyć?

    Więcej…  
  • Wczesny alert onkologiczny

    Techniki medycyny nuklearnej umożliwiają diagnostykę nowotworową na najwcześniejszym etapie - często wtedy, kiedy inne metody diagnostyczne zawodzą. Dzięki ultrawczesnej diagnostyce z wykorzystaniem procedur PET-CT oraz SPECT-CT szanse pacjenta na całkowite wyleczenie lub znaczną poprawę rokowań są bardzo duże, a koszty całego procesu diagnostyczno-terapeutycznego – zoptymalizowane – mówi dr hab. med. Rafał Czepczyński z Polskiego Towarzystwa Medycyny Nuklearnej.

    Więcej…  
  • Epidemia alergii i astmy

    Piotr DabrowieckiRośnie liczba osób z alergią i astmą – katar, kaszel i problemy z oddychaniem, to tylko niektóre objawy, z którymi muszą się mierzyć chorzy. Zaburzają normalne funkcjonowanie i stanowią rosnące wyzwanie dla lekarzy. Na szczęście, dzięki rozwojowi medycyny, mogą oni oferować coraz nowsze leki, dostosowane do konkretnych potrzeb pacjenta.

    Więcej…  
  • Licówki na zęby

    Jak uzyskać diametralną metamorfozę uśmiechu? Najlepszym wyborem mogą okazać się licówki, które założone na zęby szybko i na długo rozwiązują kompleks nieidealnych zębów. Co warto wiedzieć, zanim się na nie zdecydujesz?

    1. Licówki nie są koniecznością, ale opcją

    Licówki są jedną z wielu metod, które proponuje stomatologia estetyczna na poprawę estetyki uśmiechu. Te cienkie płatki, najczęściej z porcelany, mocowane na zewnętrznej stronie przednich zębów, które stają się ich integralną częścią, mogą całkowicie odmienić nasz wygląd. Choć nie są niezbędne dla zdrowia jamy ustnej, to dla pacjenta, który ma kompleksy z powodu brzydkiego uśmiechu, mogą być ratunkiem.

    Więcej…  
  • Kluczowy składnik kosmetyków

    Ze względu na bardzo duży wybór kremów, trudno nam wybrać ten najbardziej właściwy. Dlatego warto postawić na kremy, które zawierają najważniejsze dla skóry oleje roślinne. Działają wielokierunkowo, chronią i dostarczają niezbędnych składników. Poza tym oleje tłoczone z roślin są dobrze tolerowane przez skórę.

    Kluczowy składnik kosmetyków.

    Naturalne oleje roślinne są z nami od zawsze, nie tylko w kuchni, ale i w kosmetyce.

    Więcej…  

Aktualności seniora

Ogólnopolska Karta Seniora

Ogólnopolska Karta Seniora powstała z inicjatywy krakowskiego stowarzyszenia Manko. Może ją otrzymać każda osoba, która ukończyła 60 lat.

Więcej…

Test na depresję

Test na depresję – do samodzielnego wykonania

  1. Niewiele mnie interesuje i mało rzeczy sprawia mi przyjemność
  • Nigdy 0 pkt
  • Od czasu do czasu – 1 pkt
  • Mniej więcej przez 50% czasu – 2 pkt
  • Prawie codziennie – 3 pkt
Więcej…

Chroniczne zmęczenie i senność

W Polsce choruje na cukrzycę trzy miliony osób. Co powinno zaniepokoić i zmobilizować nas do sprawdzenia ryzyka zachorowania? Test do samodzielnego zmierzenia ryzyka zachorowania na cukrzycę.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Nowości

Wyszukiwanie