header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Zasady zdrowego odżywiania

Ponad połowa Polaków utożsamia zdrowe odżywianie z jedzeniem świeżych owoców i warzyw oraz używaniem świeżych produktów* - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki żywności funkcjonalnej Optima. Niewiele mniej osób ogranicza spożywanie żywności wysoko przetworzonej. W związku z Dniem Zdrowego Jedzenia i Gotowania zwracamy uwagę, że nie tylko spożywanie wąskiej grupy wybranych zdrowych produktów, ale zbilansowanie diety, stanowi klucz do sukcesu.

Fundamenty zdrowej diety

Zdaniem 57,3% Polaków jedzenie świeżych warzyw i owoców jest podstawową zasadą sprzyjającą zdrowemu odżywaniu i gotowaniu. Ponad połowa respondentów deklaruje również, że spożywa te produkty każdego dnia. Owoce i warzywa są cennym źródłem składników odżywczych takich jak: witaminy, antyoksydanty, składniki mineralne, błonnik pokarmowy i fitosterole. Co więcej, jak wynika z badań *1, białko roślinne, obecne na przykład w nasionach roślin strączkowych, zmniejsza ryzyko śmiertelności w ogóle, a zwłaszcza chorób sercowo – naczyniowych. Włączenie do swojej diety warzyw, czyni je składnikiem kluczowym w diecie dla serca!

Podczas planowania swojego jadłospisu, musimy pamiętać, że świeże owoce i warzywa stanowią jedynie element zdrowej diety. Aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować musi czerpać z diety wszystkie niezbędne składniki odżywcze a więc także dobrej jakości białko, pełnoziarniste produkty zbożowe czy dobrej jakości tłuszcz. Konieczne jest różnicowanie produktów, unikanie jedzenia co dzień tego samego. Często popełnianym błędem jest przekonanie, że jedzenie co dzień takiego samego np. ‘zdrowego’ śniadania jest właściwe. Nasz organizm potrzebuje urozmaicenia tak jak my sami potrzebujemy różnorodnych smaków. Dzięki temu w naturalny sposób nasza dieta będzie zbilansowana – wyjaśnia dietetyk, mgr Jadwiga Przybyłowska.

Czego unikać w codziennej diecie?

Zdaniem prawie połowy badanych (49,7%) stosowanie zdrowej diety to ograniczenie żywności przetworzonej typu fast food. Niestety już ponad 10% mniej respondentów stara się wdrożyć te zalecenia w życie i faktycznie unika tych produktów.

Analizując piętra Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej *2 łatwo dostrzec, że nie ma
w niej miejsca na żywność bogatą w cukier i tłuszcze trans. Dania obfite we wspomniane składniki
są obwiniane za zwiększenie ryzyka chorób cywilizacyjnych takich jak: otyłość, cukrzyca, nowotwory
i choroby układu krążenia.

Optitrik #1

Postaraj się całkowicie wyeliminować dania zawierające szkodliwe tłuszcze trans ze swojego jadłospisu. Wspomniane produkty zamień na cenne źródła wielo- i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które zgodnie z badaniami obniżają ryzyko chorób układu krążenia, a także korzystnie wpływają na funkcje układu nerwowego. Tych zdrowych tłuszczów szukaj w olejach roślinnych np. oleju rzepakowym, awokado, orzechach, nasionach, tłustych rybach morskich, a także margarynach kubkowych np. margarynie Optima omega 3.

Zdrowe nawyki żywieniowe

Ponad 44% uczestników badania przygotowuje posiłki samodzielnie w domu. Niewiele mniej,
bo 42,7% stara się zawsze bazować na świeżych produktach. Co więcej ponad 1/3 respondentów unika spożywania posiłków ciężkostrawnych przed snem.

Zdrowe nawyki żywieniowe wpływają na przebieg wielu chorób cywilizacyjnych takich jak cukrzyca, choroby sercowo – naczyniowe, neurodegeneracyjne i nowotwory. Przygotowanie posiłków w domu umożliwia dokonywanie wyborów optymalnych dla zdrowia. Pozwala to wybrać produkty, które są bogate w cenne składniki odżywcze takie jak błonnik pokarmowy, antyoksydanty czy na przykład sterole roślinne.

Optitrik #2

Przygotowując posiłki w domu skup się na składnikach kluczowych w diecie Twojej i Twojej rodziny. Jeśli masz w swojej rodzinie seniora, zadbaj o jego dietę i funkcjonowanie poprzez podaż odpowiedniej ilości kwasów DHA, odpowiadających za prawidłową kondycję układu nerwowego. Znaleźć je możesz w rybach morskich, olejach rybich, algach morskich, a także wzbogacanych margarynach kubkowych np. margarynie Optima DHA. Będzie to lepsze rozwiązanie zwłaszcza,
jeśli Twoi domownicy nie przepadają za smakiem ryb.

Co zamiast gotowania?

Jedzenie mniejszych porcji, ale częściej to dobre rozwiązanie dla prawie 45% Polaków. Nie wszystkie posiłki powinny być ugotowane i wymagać zaangażowania czasowego. Niemal co trzeci respondent deklaruje, że stosuje w potrawach oleje roślinne, np. olej rzepakowy czy oliwę z oliwek. Korzystanie
z produktów funkcjonalnych według ¼ z nas to także sposób na zdrowe odżywianie.

Optitrik #3

Jeśli więc nie masz czasu na gotowanie, pamiętaj, że nie wszystkie dania w Twojej diecie muszą
a wręcz nie powinny być poddane obróbce termicznej
. Zdecydowanie szybszym rozwiązaniem, które sprawdzi się dla całej Twojej rodziny, będzie przygotowanie sałatki na lunch lub kanapek na drugie śniadanie. Pamiętaj, kanapki wcale nie muszę być nudne! Podczas ich komponowania zadbaj o dobrej jakości razowe pieczywo na zakwasie, źródło wartościowego białka, a także solidną porcję warzyw. Nie zapomnij także o dodatku dobrej jakości tłuszczu na przykład margaryny funkcjonalnej, gdyż dodatek tłuszczu do posiłku zwiększa przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach!

Jak gotować?

Przygotowanie co najmniej jednego ciepłego posiłku w ciągu dnia jest ważne dla 1/3 z nas. Jednocześnie prawie połowa respondentów, bo aż 46% badanych, uważa, że gotowanie na parze jest elementem zdrowego przygotowywania posiłków. Niestety tę metodę obróbki kulinarnej stosuje tylko 18% badanych. Dlaczego tak wielu z nas zna zasady zdrowego gotowania, ale nie stosuje ich
w praktyce?

Gotowanie na parze jest jedną ze zdrowszych technik przygotowywania posiłków, ponieważ pozwala na zachowanie większej ilości witamin i składników mineralnych. Umożliwia także przygotowanie posiłków o niższej kaloryczności i zwiększa strawność białka. Niestety, rzadziej niż co 5 osoba gotuje na parze podczas przygotowywania posiłków. Być może wynika to z konieczności posiadania odpowiedniego sprzętu, a także nabycia nowych umiejętności kulinarnych.

Optitrk #4

Nie rezygnuj z gotowania! Jeśli z jakichś powodów odrzucasz gotowanie na parze, możesz spróbować pieczenia w piekarniku (w folii lub papierze) lub duszenia bez dodatku tłuszczu.
Te techniki kulinarne także pozwalają na przygotowanie dań o niższej wartości energetycznej,
są lekkostrawne i umożliwiają zachowanie większej ilości witamin i składników mineralnych,
niż gotowanie. Są zatem optymalnym wyborem w trosce o zdrowie!

*Badanie zrealizowane na zlecenie marki produktów żywności funkcjonalnej Optima w dniach 23.10-24.10.2018r. przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1022 ankiet z osobami powyżej 18. roku życia.

*1 Mingyang Song i wsp., Association of Animal and Plant Protein Intake With All-Cause and Cause-Specific Mortality, JAMA Intern Med. 2016.

*2 Instytut Żywności i Żywienia, Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, Warszawa 2017

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Nasze zęby jesienią

    Choć wydaje się, że pory roku nie mają bezpośredniego wpływu na stan naszego zdrowia, w rzeczywistości jest inaczej! Szczególnie jesień i zima są niebezpieczne dla zębów. 
    Sezonowe obniżenie nastroju, które następuje podczas jesieni i zimy, związane jest ze spadkiem poziomu serotoniny w organizmie. Pogarsza się nasze samopoczucie, mamy mniej energii i jesteśmy bardziej ospali – w konsekwencji mamy większą ochotę na przykład na słodycze, które szkodzą zębom.
    Jesienne i zimowe dni to czas, który w powszechnej opinii nie sprzyja aktywnościom na świeżym powietrzu. Niskie temperatury nie zachęcają do wychodzenia z domu, przez co część osób w ogóle rezygnuje z ruchu. Więcej…  
  • Jak leczyć zęby bez bólu?

    Roma Markiewicz PiotrowskaZapytaj stomatologa: Jak leczyć zęby bez bólu? Poznaj nowoczesne możliwości komfortowego oraz bezbolesnego leczenia zębów i pozbądź się raz na zawsze strachu przed dentystą.

    Zdrowe i zadbane zęby to pragnienie wielu osób. Niestety strach przed bólem, który od najmłodszych lat nieodłącznie kojarzy się z wizytą u stomatologa często uniemożliwia realizację tego marzenia. Warto jednak wiedzieć, że istnieją nowe rozwiązania, które sprawiają, że zabiegi dentystyczne nie muszą już być okupione strachem i cierpieniem.

    Więcej…  
  • Cukrzyca - codzienne życie

    Dorota ZozulinskaCukrzyca to pierwsza niezakaźna choroba, którą Światowa Organizacja Zdrowia uznała za epidemię XXI wieku. W Polsce obecnie cierpi na nią ok. 3 mln Polaków, ale liczba chorych stale rośnie, co ma związek m.in. ze starzeniem się społeczeństwa.
    Pomimo rosnącej skali problemu, polscy pacjenci wciąż nie mają dostępu do najlepszych opcji terapeutycznych, które są standardem opieki diabetologicznej na świecie.

    Cukrzyca jest chorobą metaboliczną, która charakteryzuje się hiperglikemią, czyli wysokim stężeniem glukozy we krwi.

    Więcej…  
  • Cukrzyca cichy wróg

    Pracujesz na siedząco, odpoczywasz w bezruchu, jesz zbyt dużo i nieregularnie, nie unikasz niezdrowych potraw, słodyczy? Lekarze z Centrów Medycznych Medyceusz w Łodzi przestrzegają: to prosta droga do cukrzycy, choroby, która jest trudna do rozpoznania i zwykle przez wiele lat rozwija się bezobjawowo. Nie dokucza, nie boli, ale po cichu niszczy organizm.

    Cukrzycę typu 2 nazywa się epidemią XXI wieku – to jedna z najgroźniejszych i najczęstszych chorób cywilizacyjnych. W Polsce cierpi na nią około 3 mln osób, na świecie ponad 400 mln.

    Więcej…  
  • Ogólnopolski Dzień Seniora 14 listopada 2018

    Aktywność fizyczna najlepszym lekiem na problemy zdrowotne w każdym wieku. W 2050 roku w Polsce liczba osób w wieku 65+ wzrośnie do blisko 12 milionów. Choć długość życia rośnie, nie podnosi się jego jakość, a jedną z przyczyn jest brak aktywności fizycznej wśród seniorów. Bezruch obniża ich sprawność fizyczną oraz zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych chorób sercowo-naczyniowych, które są najczęstszą przyczyną zgonów w Polsce.  

    W zdrowym ciele zdrowy ruch

    Więcej…  
  • Cukrzyca cicha epidemia

    Anna SliwinskaAnna Śliwińska:

    „Największym problemem w walce z cichą epidemią cukrzycy jest… cisza”

    Nawet kilkaset tysięcy osób w Polce nie wie, że choruje na cukrzycę. Gros z 3 milionów pacjentów, którzy mają postawioną diagnozę, nie leczy się zgodnie z zaleceniami. Wielkim wyzwaniem pozostaje dostęp do optymalnej terapii i opieki, zwłaszcza osób z cukrzycą typu 2 oraz tych, które nie przekroczyły 75. roku życia i nie mogą liczyć na choćby część darmowych leków.

    Więcej…  
  • Marokański zabieg Hammam

    Do wykonania marokańskiego zabiegu pielęgnacyjnego Hammam, który odnawia nie tylko ciało, ale i umysł, niezbędne jest czarne mydło (oczyszcza), glinka (odżywia), jak i olej arganowy (nawilża). Dzięki żelowi pod prysznic, który zawiera te 3 składniki, możemy skorzystać z zalet zabiegu, we własnej łazience.

    Na czym polega zabieg Hammam?

    Słowo „Hammam” oznacza publiczną łaźnię, która pełni w Maroku ważną rolę. Mieszkańcy tego kraju, od wieków, poddają się w niej zabiegowi pielęgnacyjnemu, który odnawia nie tylko ciało, ale i umysł. Polega na oczyszczeniu, złuszczeniu, odżywieniu i nawilżeniu skóry.

    Do jego wykonania potrzebne jest:

    Czarne mydło (oczyszczenie).

    Oryginalne mydło Savon Noir wytwarzane jest w Maroko, tradycyjnymi metodami, z czarnych oliwek i oleju oliwnego. 

    Więcej…  

Aktualności seniora

Choroba zwyrodnieniowa stawów

Choroba zwyrodnieniowa stawów- występuje z reguły po 40 roku życia. W jej wyniku dochodzi do niszczenia chrząstki stawowej i przebudowy tkanki kostnej. Obejmuje od jednego do kilku stawów.

Więcej…

Osteoporoza choroba kości

Osteoporoza – jest to choroba kości, charakteryzująca się obniżeniem masy tkanki kostnej oraz zmianami w ich strukturze, prowadzącymi do zwiększonej podatności na złamania.

Więcej…

Choroba uchyłkowa

Choroba uchyłkowa polega na występowaniu w przewodzie pokarmowym nieprawidłowych, charakterystycznych zagłębień (uchyłków).

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Nowości

Wyszukiwanie