header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Zasady zdrowego odżywiania

Ponad połowa Polaków utożsamia zdrowe odżywianie z jedzeniem świeżych owoców i warzyw oraz używaniem świeżych produktów* - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki żywności funkcjonalnej Optima. Niewiele mniej osób ogranicza spożywanie żywności wysoko przetworzonej. W związku z Dniem Zdrowego Jedzenia i Gotowania zwracamy uwagę, że nie tylko spożywanie wąskiej grupy wybranych zdrowych produktów, ale zbilansowanie diety, stanowi klucz do sukcesu.

Fundamenty zdrowej diety

Zdaniem 57,3% Polaków jedzenie świeżych warzyw i owoców jest podstawową zasadą sprzyjającą zdrowemu odżywaniu i gotowaniu. Ponad połowa respondentów deklaruje również, że spożywa te produkty każdego dnia. Owoce i warzywa są cennym źródłem składników odżywczych takich jak: witaminy, antyoksydanty, składniki mineralne, błonnik pokarmowy i fitosterole. Co więcej, jak wynika z badań *1, białko roślinne, obecne na przykład w nasionach roślin strączkowych, zmniejsza ryzyko śmiertelności w ogóle, a zwłaszcza chorób sercowo – naczyniowych. Włączenie do swojej diety warzyw, czyni je składnikiem kluczowym w diecie dla serca!

Podczas planowania swojego jadłospisu, musimy pamiętać, że świeże owoce i warzywa stanowią jedynie element zdrowej diety. Aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować musi czerpać z diety wszystkie niezbędne składniki odżywcze a więc także dobrej jakości białko, pełnoziarniste produkty zbożowe czy dobrej jakości tłuszcz. Konieczne jest różnicowanie produktów, unikanie jedzenia co dzień tego samego. Często popełnianym błędem jest przekonanie, że jedzenie co dzień takiego samego np. ‘zdrowego’ śniadania jest właściwe. Nasz organizm potrzebuje urozmaicenia tak jak my sami potrzebujemy różnorodnych smaków. Dzięki temu w naturalny sposób nasza dieta będzie zbilansowana – wyjaśnia dietetyk, mgr Jadwiga Przybyłowska.

Czego unikać w codziennej diecie?

Zdaniem prawie połowy badanych (49,7%) stosowanie zdrowej diety to ograniczenie żywności przetworzonej typu fast food. Niestety już ponad 10% mniej respondentów stara się wdrożyć te zalecenia w życie i faktycznie unika tych produktów.

Analizując piętra Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej *2 łatwo dostrzec, że nie ma
w niej miejsca na żywność bogatą w cukier i tłuszcze trans. Dania obfite we wspomniane składniki
są obwiniane za zwiększenie ryzyka chorób cywilizacyjnych takich jak: otyłość, cukrzyca, nowotwory
i choroby układu krążenia.

Optitrik #1

Postaraj się całkowicie wyeliminować dania zawierające szkodliwe tłuszcze trans ze swojego jadłospisu. Wspomniane produkty zamień na cenne źródła wielo- i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które zgodnie z badaniami obniżają ryzyko chorób układu krążenia, a także korzystnie wpływają na funkcje układu nerwowego. Tych zdrowych tłuszczów szukaj w olejach roślinnych np. oleju rzepakowym, awokado, orzechach, nasionach, tłustych rybach morskich, a także margarynach kubkowych np. margarynie Optima omega 3.

Zdrowe nawyki żywieniowe

Ponad 44% uczestników badania przygotowuje posiłki samodzielnie w domu. Niewiele mniej,
bo 42,7% stara się zawsze bazować na świeżych produktach. Co więcej ponad 1/3 respondentów unika spożywania posiłków ciężkostrawnych przed snem.

Zdrowe nawyki żywieniowe wpływają na przebieg wielu chorób cywilizacyjnych takich jak cukrzyca, choroby sercowo – naczyniowe, neurodegeneracyjne i nowotwory. Przygotowanie posiłków w domu umożliwia dokonywanie wyborów optymalnych dla zdrowia. Pozwala to wybrać produkty, które są bogate w cenne składniki odżywcze takie jak błonnik pokarmowy, antyoksydanty czy na przykład sterole roślinne.

Optitrik #2

Przygotowując posiłki w domu skup się na składnikach kluczowych w diecie Twojej i Twojej rodziny. Jeśli masz w swojej rodzinie seniora, zadbaj o jego dietę i funkcjonowanie poprzez podaż odpowiedniej ilości kwasów DHA, odpowiadających za prawidłową kondycję układu nerwowego. Znaleźć je możesz w rybach morskich, olejach rybich, algach morskich, a także wzbogacanych margarynach kubkowych np. margarynie Optima DHA. Będzie to lepsze rozwiązanie zwłaszcza,
jeśli Twoi domownicy nie przepadają za smakiem ryb.

Co zamiast gotowania?

Jedzenie mniejszych porcji, ale częściej to dobre rozwiązanie dla prawie 45% Polaków. Nie wszystkie posiłki powinny być ugotowane i wymagać zaangażowania czasowego. Niemal co trzeci respondent deklaruje, że stosuje w potrawach oleje roślinne, np. olej rzepakowy czy oliwę z oliwek. Korzystanie
z produktów funkcjonalnych według ¼ z nas to także sposób na zdrowe odżywianie.

Optitrik #3

Jeśli więc nie masz czasu na gotowanie, pamiętaj, że nie wszystkie dania w Twojej diecie muszą
a wręcz nie powinny być poddane obróbce termicznej
. Zdecydowanie szybszym rozwiązaniem, które sprawdzi się dla całej Twojej rodziny, będzie przygotowanie sałatki na lunch lub kanapek na drugie śniadanie. Pamiętaj, kanapki wcale nie muszę być nudne! Podczas ich komponowania zadbaj o dobrej jakości razowe pieczywo na zakwasie, źródło wartościowego białka, a także solidną porcję warzyw. Nie zapomnij także o dodatku dobrej jakości tłuszczu na przykład margaryny funkcjonalnej, gdyż dodatek tłuszczu do posiłku zwiększa przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach!

Jak gotować?

Przygotowanie co najmniej jednego ciepłego posiłku w ciągu dnia jest ważne dla 1/3 z nas. Jednocześnie prawie połowa respondentów, bo aż 46% badanych, uważa, że gotowanie na parze jest elementem zdrowego przygotowywania posiłków. Niestety tę metodę obróbki kulinarnej stosuje tylko 18% badanych. Dlaczego tak wielu z nas zna zasady zdrowego gotowania, ale nie stosuje ich
w praktyce?

Gotowanie na parze jest jedną ze zdrowszych technik przygotowywania posiłków, ponieważ pozwala na zachowanie większej ilości witamin i składników mineralnych. Umożliwia także przygotowanie posiłków o niższej kaloryczności i zwiększa strawność białka. Niestety, rzadziej niż co 5 osoba gotuje na parze podczas przygotowywania posiłków. Być może wynika to z konieczności posiadania odpowiedniego sprzętu, a także nabycia nowych umiejętności kulinarnych.

Optitrk #4

Nie rezygnuj z gotowania! Jeśli z jakichś powodów odrzucasz gotowanie na parze, możesz spróbować pieczenia w piekarniku (w folii lub papierze) lub duszenia bez dodatku tłuszczu.
Te techniki kulinarne także pozwalają na przygotowanie dań o niższej wartości energetycznej,
są lekkostrawne i umożliwiają zachowanie większej ilości witamin i składników mineralnych,
niż gotowanie. Są zatem optymalnym wyborem w trosce o zdrowie!

*Badanie zrealizowane na zlecenie marki produktów żywności funkcjonalnej Optima w dniach 23.10-24.10.2018r. przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1022 ankiet z osobami powyżej 18. roku życia.

*1 Mingyang Song i wsp., Association of Animal and Plant Protein Intake With All-Cause and Cause-Specific Mortality, JAMA Intern Med. 2016.

*2 Instytut Żywności i Żywienia, Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, Warszawa 2017

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Ukryta otyłość, jak się jej pozbyć?

    Idealna sylwetka, brak nadwagi, a jednocześnie duża, o wiele za duża ilość tkanki tłuszczowej, ukrytej w jamie brzusznej, wokół narządów wewnętrznych. Czy można być otyłym i o tym nie wiedzieć? Czy otyłość może się ukryć?

    Może i coraz więcej osób ma z tym kłopot. To przeważnie ludzie młodzi lub w średnim wieku, którzy są nieaktywni, żyją na siedząco, niezdrowo się odżywiają. Gromadzenie się tkanki tłuszczowej w jamie brzusznej – tak zwany tłuszcz trzewny, otaczający nasze narządy wewnętrzne, które go nie dostrzegamy

    Więcej…  
  • Zaparcia u osób starszych

    Problemy z wypróżnianiem to częsty problem u osób starszych – szacuje się, że nawet 20 – 30% seniorów cierpi na zaparcia. Zbliżający się Dzień Babci i Dzień Dziadka to dobry moment, by poruszyć w rozmowie z dziadkami tę delikatną kwestię i podpowiedzieć, jak mogą sobie pomóc.

    Rozmowa na ten temat może być nieco niezręczna, jednak naszym celem jest pomoc, dlatego warto ją przeprowadzić. Przede wszystkim musimy pamiętać, że o zaparciach mówimy wtedy, gdy oddawanie stolca następuje rzadziej, niż co trzy dni.

    Więcej…  
  • Nadpotliwość - wstydliwy problemem

    Nadmierna potliwość odbiera ludziom pewność siebie. Spocone dłonie zawstydzają podczas powitania. Plamy pod pachami potrafią zniszczyć najpiękniejszą kreację. Pocimy się gdy jest nie tylko gorąco, ale także gdy denerwujemy się lub uprawiamy różne aktywności. Jeśli potu jest znacznie więcej to sygnał, że możemy cierpieć na nadpotliwość. Wówczas warto sprawdzić czy nie jest ona efektem problemów zdrowotnych i zastanowić się nad skorzystaniem z zabiegów redukujących nadpotliwość.

    Więcej…  
  • Zaćma nie tylko u seniorów

    Zaćma to jedna z niewielu chorób, które w świadomości społecznej są dziś tak mocno utożsamiane z wiekiem pacjenta. Przypisywana przede wszystkim osobom starszym katarakta, czyli zmętnienie soczewki oka powodujące stopniową utratę ostrości wzroku nie jest jednak chorobą, której grupę ryzyka można ograniczyć wyłącznie do osób po 50, 60, czy 70 roku życia.

    Więcej…  
  • Szampon z olejem arganowym

    W Maroko tłoczy się oleje z nasion czarnuszki, opuncji figowej i drzewa arganowego, które mogą być wykorzystane do pielęgnacji włosów. Zalecane są w przypadku podrażnionej i przesuszonej skóry głowy. Pomogą zregenerować zniszczone i osłabione włosy.

    Olej z czarnuszki na problemy skórne.

    Ze względu na wyjątkowe właściwości regenerujące i łagodzące - olej z nasion czarnuszki siewnej (Nigella Sativa) może być wykorzystywany do pielęgnacji zarówno skóry, jak i włosów.

    Więcej…  
  • Wszczepienie lub wymiana kardiowertera-defibrylatora

    Przemyslaw Mitkowski10 stycznia 2019 roku Ministerstwo Zdrowia ogłosiło, że minister zdrowia, prof. Łukasz Szumowski podpisał rozporządzenie wprowadzające do wykazu świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego nowe świadczenia opieki zdrowotnej. Wśród nich znajduje się procedura wszczepienia/ wymiany całkowicie podskórnego kardiowertera-defibrylatora (S-ICD).

    Więcej…  

Aktualności seniora

Badania wątrobowe

Próby wątrobowe jest to badanie z krwi, mające na celu ocenić stan wątroby. Osoby w przypadku których zachodzi podejrzenie co do nieprawidłowego funkcjonowania lub uszkodzenia tego narządu są kierowane na badania oznaczające poziom: ALAT, ALP, AspAT, GGTP, LDH, Bilirubiny całkowitej, ChE.

Więcej…

Osteoporoza

Osteoporoza – test podatności na zachorowanie do samodzielnego wykonania. W celu zweryfikowania prawdopodobieństwa zachorowania na osteoporozę należy odpowiedzieć na poniższe pytania i zsumować liczbę odpowiedzi twierdzących.

Więcej…

Jaskra

Jaskra- test podatności na zachorowanie, do samodzielnego wykonania. W celu zweryfikowania prawdopodobieństwa zachorowania na jaskrę należy dopowiedzieć na dziesięć pytań i przyznać sobie punkty przypisane do danej odpowiedzi za każdą odpowiedz pozytywną.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie