Senior w centrum uwagi

Senior w centrum uwagi
Jakie są potrzeby seniorów we współczesnym świecie? Jak projektować urządzenia, aby były przyjazne także dla osób w starszym wieku? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy zorganizowanej przez firmę Emporia Telecom Międzynarodowej Konferencji „Potrzeby seniorów we współczesnym świecie”, która odbyła się w piątek 21 maja w Warszawie, w Centrum Prasowym Foksal.
W spotkaniu wzięli udział znakomici naukowcy, na co dzień zajmujących się tematyką osób starszych, w tym Ian Hosking, Senior Research Associate w Engineering Design Centre (Centrum Wzornictwa Przemysłowego) Uniwersytetu Cambridge oraz prof. dr hab. Piotr Błędowski, Przewodniczący Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego i Dyrektor Instytutu Gospodarstwa Społecznego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Konferencję otworzył Albert Fellner, założyciel Emporia Telecom. Tematem jego prezentacji była filozofia wzornictwa produktów marki emporia. Wyjaśnił, że dostrzeżenie potrzeb osób starszych jako wymagającej i stale rosnącej grupy konsumentów, legło u podstaw filozofii firmy oraz wzornictwa oferowanych przez nią produktów. Albert Fellner na przykładzie różnych modeli telefonów komórkowych marki emporia przedstawił gościom cechy, które decydują o tym, że są one przyjazne dla seniorów: duże i łatwo wyczuwalne klawisze, spore ekrany z przyjaznym dla oczu starszych użytkowników tłem czy przycisk alarmowy.
– Testujemy także usługę, która pozwoli użytkownikowi telefonu słyszeć głos w słuchawce wyraźniej, niż gdyby rozmówca mówił do niego stojąc w tym samym pomieszczeniu. Usługa ta pozwoli personalizować ustawienia w każdym z telefonów, tak aby dopasowywać poziom głośności do indywidualnych potrzeb każdej osoby – powiedział Albert Fellner.
Kolejny gość konferencji, Ian Hosking, przedstawił statystyki dotyczące starzenia się społeczeństwa. W 1950 r. było na świecie 200 milionów osób powyżej 60. roku życia, w 2050 r. ma być ich już 2 miliardy. Najszybciej starzejące się społeczeństwa to: Japończycy, Amerykanie, Hiszpanie, Francuzi i Niemcy. Problemem jest także zmniejszająca się ilość osób pracujących na jedną osobę na emeryturze: z dwunastu w 1950 r. do prognozowanych czterech lub mniej w roku 2050.
Ian Hosking przybliżył zagadnienie projektowania produktów przyjaznych dla osób starszych, grupy społecznej, o której często zapomina się tworząc posiadające coraz więcej możliwości i coraz mniejsze gadżety. Jego zdaniem telefony komórkowe mają dziś tak wiele różnych funkcji, że niewielu użytkowników korzysta choćby z połowy z nich. Duży poziom skomplikowania tych urządzeń sprawia, że seniorzy boją się lub nie potrafią używać komórek, choć bardzo chcieliby móc z łatwością kontaktować się z najbliższymi w każdej chwili i z dowolnego miejsca. – Jeśli projektuje się produkty z myślą o młodych ludziach, wyłącza się z korzystania z nich osoby starsze, zaś projektując urządzenia z myślą o seniorach, uwzględnia się także osoby młode – wyjaśnił Ian Hosking.  Dodał, że produkt dla osób starszych nie musi wyglądać nieatrakcyjnie. Także seniorzy powinni mieć do wyboru urządzenia dobrej jakości, o wyjątkowym wzornictwie uwzględniającym ich potrzeby. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi coraz więcej firm, w tym między innymi Emporia Telecom czy Ferrari, które produkuje samochody o drzwiach otwierających się do góry, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z auta.
Prof. dr hab. Piotr Błędowski scharakteryzował osoby starsze jako grupę konsumentów i odpowiadał na pytanie, czy senior jest dobrym klientem. Okazuje się, że choć dochody polskich seniorów jeszcze nie dorównują dochodom zachodnich społeczeństw, są oni grupą, która ma spory potencjał nabywczy. Dzieje się tak, gdyż miesięczne przychody osób starszych są stałe. Seniorom nie grozi nagła utrata stałych dochodów spowodowana chociażby zwolnieniem, które może spotkać osoby pracujące. Jednocześnie osoby starsze są wyjątkowo wiernymi klientami i rzadko dokonują zakupów pod wpływem impulsu.
Wszyscy uczestnicy konferencji zgodzili się ze stwierdzeniem, że starzejące się społeczeństwo to nie lada wyzwanie nie tylko dla ekonomistów, ale także dla firm, które prędzej czy później będą musiały uwzględnić wymagania tej stale rosnącej i coraz bardziej zamożnej grupy społecznej.

emporia_GrauVrlf_4cJakie są potrzeby seniorów we współczesnym świecie? Jak projektować urządzenia, aby były przyjazne także dla osób w starszym wieku? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy zorganizowanej przez firmę Emporia Telecom Międzynarodowej Konferencji „Potrzeby seniorów we współczesnym świecie”, która odbyła się w piątek 21 maja w Warszawie, w Centrum Prasowym Foksal.
Czytaj więcej...

Marianna i Antoni w domu

Zapomnieli o samotności we dwoje. I choć przez lata dziwili  się w bezsenne noce czemu wszystko bywa takie trudne i czemu trzeba cierpieć to teraz już nie było pytań, tak jakby dotarli do przystani. Przestali się spieszyć, każdy dzień był taki sam. spokojnie pozwalali płynąc dniom, odnajdowali się w tym rytmie, bo oboje lubili tą swoista rutynę. Nie wadziły im nudne codzienne obowiązki, w nieskończoność powtarzane czynności, te same miejsca, ci sami ludzie. Rankami zostawiała mu odręcznie pisane liściki, karteluszki porozrzucane na podłodze, schowane  w szufladach. Czytał je uważnie, starając się znaleźć kolejne kluczyki do tego czego chciała. Lubiła tą jego czujność, gotowość do zdobywania jej codziennie od nowa jeśli tylko zajdzie taka potrzeba. On chciał zdobywać, a ona uwielbiała ciągle na nowo oznajmiać mu, że  jest jego.

Czytaj więcej...

Zadbaj o serce mamy

Zadbaj o serce mamy
Serca naszych mam są dla nas najcenniejszym skarbem. Z okazji Dnia Matki warto pamiętać, aby dbać o nie zawsze, nie tylko od święta.
Mamy są w stanie poświęcić dla dzieci całe życie. Kiedy jesteśmy mali, oddają nam swój czas i nieprzemijającą uwagę; kiedy dorastamy stają się naszym doradcą
i powiernikiem. W natłoku codziennych obowiązków często zapominają o własnym zdrowiu. Dlatego też nie tylko w Dniu Matki, ale i na co dzień zadbajmy o to, aby serca naszych mam biły jak najmocniej.
Niestety to serca kobiet są wyjątkowo narażone na choroby układu krążenia. Wbrew stereotypowemu myśleniu, że na choroby serca zapadają głównie mężczyźni po 50. roku życia, problem ten coraz częściej dotyczy aktywnych zawodowo kobiet. Dlaczego tak się dzieje?
Według badań przeprowadzonych w ramach kampanii „Flora. Pokochaj swoje serce”, 76% pracujących Polaków spędza w pracy przeciętnie od 8 do 10 godzin dziennie, przez co nie mają czasu zastanowić się nad zbilansowaną dietą. Zwłaszcza jeśli są to zapracowane żony i matki.
Większość Polek to osoby zapracowane: niezależnie o tego, czy zajmują się domem, czy pracują zawodowo, lub też łączą te dwie role, nie zawsze mają czas zadbać
o prawidłową dietę, która sprzyja utrzymaniu serca w dobrej kondycji.
Codzienność naszych mam to posiłki spożywane w pośpiechu i nieregularnie, czyli pomiędzy pracą, szkołą dziecka a zakupami. Bardzo często nie są to pełnowartościowe posiłki, a tłuste, słone i słodkie przekąski. Siedząc przed komputerem najłatwiej sięgnąć po chipsy albo ciasteczka, a obiad w pracy zastępuje wysokokaloryczny baton. W rezultacie pierwszy i zarazem bardzo obfity posiłek zjadany jest wieczorem.
Co w tej sytuacji powinny zrobić nasze mamy? Odpowiedź jest prosta: zacząć
od drobnych zmian w sposobie codziennego odżywiania. Przede wszystkim nie wychodzić z domu bez śniadania. Przygotowując ten najważniejszy posiłek dla dzieci lub męża, mamy nie mogą zapominać o sobie. „Śniadanie to pierwszy krok
na drodze do zdrowego odżywiania” – mówi mgr Magdalena Milewska, dietetyk, członek Koalicji na Rzecz Zdrowego Serca.
Kolejnym grzechem żywieniowym jest brak posiłku w ciągu zapracowanego dnia. Jeśli nasze mamy nie mają czasu lub możliwości zjedzenia ciepłego posiłku, powinny przygotować sobie np. pełnowartościowe kanapki przygotowane z pełnoziarnistego pieczywa, posmarowane wysokiej jakości margaryną, która zawiera cenne dla serca kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 (np. Flora), z mnóstwem wiosennych warzyw, z serem lub chudą wędliną. „Pamiętajmy, by w naszym jadłospisie znalazły się również owoce lub bezcukrowe soki. Jeśli natomiast wychodzimy na lunch należy wybrać takie miejsce, które zapewni nam zdrowe posiłki” – podkreśla mgr Milewska.
Mamy powinny unikać jedzenia typu fast food – jest ono pełne nasyconych kwasów tłuszczowych oraz kwasów tłuszczowych typu trans, czyli tzw. „złych tłuszczów” – zwiększają poziom cholesterolu we krwi, co wiąże się ze wzrostem zagrożenia chorobami serca i naczyń krwionośnych. Z tego samego powodu powinniśmy ograniczyć spożywanie tłustych mięs, smalcu, masła, podrobów, pełnotłustych produktów mlecznych oraz niezdrowych przekąsek.
Z okazji Dnia Matki zaprośmy nasze mamy na wspólny spacer. Ruch na świeżym powietrzu połączony z radosną rozmową sprawią, że nasze mamy chociaż na chwilę zapomną o troskach codziennego dnia, a relaks z ukochaną osobą dobroczynnie wpłynie na zdrowie ich serca - serca, które jest dla nas najcenniejsze na świecie.
flora_pokochaj_swoje_serceSerca naszych mam są dla nas najcenniejszym skarbem. Z okazji Dnia Matki warto pamiętać, aby dbać o nie zawsze, nie tylko od święta.

Mamy są w stanie poświęcić dla dzieci całe życie. Kiedy jesteśmy mali, oddają nam swój czas i nieprzemijającą uwagę; kiedy dorastamy stają się naszym doradcą
i powiernikiem. W natłoku codziennych obowiązków często zapominają o własnym zdrowiu. Dlatego też nie tylko w Dniu Matki, ale i na co dzień zadbajmy o to, aby serca naszych mam biły jak najmocniej.

Niestety to serca kobiet są wyjątkowo narażone na choroby układu krążenia. Wbrew stereotypowemu myśleniu, że na choroby serca zapadają głównie mężczyźni po 50. roku życia, problem ten coraz częściej dotyczy aktywnych zawodowo kobiet. Dlaczego tak się dzieje?

Czytaj więcej...

Teatr seniorów

W poznańskim Oddziale Stowarzyszenia „mali bracia Ubogich”  od stycznia 2009 roku działa seniorska grupa teatralna.
Seniorska grupa teatralna już dziś może się pochwalić występami w kilku miejscach Poznania ze spektaklem kabaretowym, m.in. podczas: Festiwalu Twórczości Trzeciej Młodości, w ZSZ nr 1, w Domu Pomocy Społecznej przy ul. Ugory, w i - w ramach Dnia Seniora - poznańskim ZUS.
- „ działalność rozpoczęliśmy od cyklu zajęć ćwiczeniowych, ruchowych oraz od rozmaitego rodzaju wprawek teatralnych, ćwiczenia technik gry a także zabaw teatralnych. Po kilku miesiącach pojawiła się szansa zagrania spektaklu i wtedy też powstał nasz pierwszy scenariusz kabaretowy pt. „Kuracjuszki”. Od tego momentu nasze spotkania koncentrowały się szczególnie na przygotowaniach związanych z powstawaniem kolejnych scenariuszy oraz próbami do przedstawień” - wspomina Katarzyna Nowak, koordynatorka warsztatów teatralnych w projekcie „Seniorzy w akcji”.
Grupa ma też w repertuarze program dla najmłodszych, czyli teatrzyk pacynkowy o tematyce związanej z  rolą osób starszych pt. „Zaczarowana Laska”. - z tym przedstawieniem odwiedziliśmy kilka poznańskich oraz podpoznańskich przedszkoli, za każdym razem wywołując ogromną radość wśród dzieci oraz wśród samych aktorów – mówi jedna z seniorek/aktorek
Obecnie, po półtorarocznej działalności, grupa posiada ustabilizowany skład (dziewięć osób: osiem Pań i jeden Pan), stałe terminy spotkań (w raz w tygodniu) oraz spore doświadczenie na polu amatorskiej działalności teatralnej.
Sukcesy zeszłorocznych występów zachęciły grupę do kontynuowania dwóch dróg: obecnie pracują nad scenariuszem kabaretowym, pt. „Spotkanie po latach” oraz nad kolejnym przedstawieniem dla dzieci zatytułowanym „W wiejskiej zagrodzie”.
Czynione są starania o nowe możliwości wystawiania sztuki dla dorosłych (kabaretu) oraz rozbudowywana sieć kontaktów z przedszkolami i placówkami oświatowymi.
Grupa działa bardzo prężnie - „opierając się na zasadach wewnętrznej demokracji wspólnie ustalamy wszystkie ważne sprawy, treść scenariuszy, miejsca i terminy występów. Zespół jest zgrany i prowadzenie go to czysta przyjemność” – mówi Katarzyna Nowak.
I rzeczywiście - członkowie grupy wykazują się ogromną kreatywnością, doskonale czują się wychodząc naprzeciw różnicom pokoleniowym. Podczas występów starają się znaleźć jak najwięcej punktów wspólnych pomiędzy sobą a odbiorcami, zachowując jednocześnie  niepowtarzalność właściwą swojemu wiekowi.
Grupa stawia na kontakty z przedszkolami gdyż zainteresowanie formą teatrzyku pacynkowego animowanego przez seniorów jest z ich strony spore. Jej aktorzy chcą grać, doskonalić swoją technikę oraz zdobywać nowe doświadczenia, starając się znaleźć przede wszystkim własne środki wyrazu i wykształcić oryginalny styl, który w przypadku grupy pochodzi w dużej mierze z osobowości aktorek i aktora.
- „Do tej pory udało nam się ustalić treść scenariuszy oraz zrobić liczne próby, drugą część roku pragniemy wykorzystać na działalność sceniczną. Mamy już umówione terminy na maj, czeka nas więc jak zwykle sporo pracy” – zapowiada Katarzyna Nowak.
mali bracia ubogichW poznańskim Oddziale Stowarzyszenia „mali bracia Ubogich”  od stycznia 2009 roku działa seniorska grupa teatralna.

Seniorska grupa teatralna już dziś może się pochwalić występami w kilku miejscach Poznania ze spektaklem kabaretowym, m.in. podczas: Festiwalu Twórczości Trzeciej Młodości, w ZSZ nr 1, w Domu Pomocy Społecznej przy ul. Ugory, w i - w ramach Dnia Seniora - poznańskim ZUS.
- „ działalność rozpoczęliśmy od cyklu zajęć ćwiczeniowych, ruchowych oraz od rozmaitego rodzaju wprawek teatralnych, ćwiczenia technik gry a także zabaw teatralnych. Po kilku miesiącach pojawiła się szansa zagrania spektaklu i wtedy też powstał nasz pierwszy scenariusz kabaretowy pt. „Kuracjuszki”. Od tego momentu nasze spotkania koncentrowały się szczególnie na przygotowaniach związanych z powstawaniem kolejnych scenariuszy oraz próbami do przedstawień” - wspomina Katarzyna Nowak, koordynatorka warsztatów teatralnych w projekcie „Seniorzy w akcji”.
Czytaj więcej...

Marketing 65+

Marketing 65+
badanie przeprowadzone przez Agencję Praktycy.com
Marketerzy w coraz większym stopniu zwracają uwagę na seniorów jako atrakcyjną grupę konsumentów. Firmy prześcigają się w pomysłach na biznes, oferując produkty i usługi nowego typu lub też nadając tym starym nowy wymiar. Jednak seniorzy, jako specyficzna grupa odbiorców, charakteryzują się właściwym jej sposobem odbioru treści serwowanych przez marketerów. Agencja Praktycy.com przeprowadziła analizę działań reklamowych prowadzanych przez firmy z wybranych sektorów rynku oraz badania ankietowe na grupie seniorów. Opracowane wyniki pozwoliły ustalić, jakie wartości w przekazie reklamowym są najbardziej pożądane przez seniorów, a także na ile marketerzy firm spełniają oczekiwania tej wymagającej grupy docelowej. Okazuje się, że reklamując nowe technologie najlepiej wykorzystywać motyw rodzinny (51% ankietowanych), z kolei reklamy kosmetyków są najchętniej przyjmowane gdy występuje w nich znana osoba (58%), a środki farmaceutyczne doceniane są gdy reklama opiera się na takich emocjach jak troska o zdrowie, bezpieczeństwo (32%).
Reklama przez wiele lat unikała problemu starości, a wręcz się go bała. Jednak za sprawą postępujących zmian kulturowych i światopoglądowych starość przestała być taka straszna. Dziś inaczej ją postrzegamy, dlatego też mówi się o niej odważniej, w szczególności w mediach i podejmowanych tam działaniach reklamowych. Reklama nie boi się starości, stąd też zintensyfikowane wysiłki marketerów, skierowane do tej grupy docelowej. Jednak czy przekazywane przez nią treści są zgodne z oczekiwaniami samych zainteresowanych?
Do celów badania analizie poddane zostały kampanie reklamowe prowadzone w telewizji, prasie, a także internecie. Przedmiotem badania objęte zostały firmy oferujące swoje produkty i usługi w następujących sektorach rynku: nowe technologie, kosmetyki oraz środki farmaceutyczne, jako te najbardziej popularne.
Stosunek seniorów do wykorzystywania ich wizerunku w kampaniach reklamujących produkty i usługi skierowane do tej grupy konsumentów
Mężczyźni Pozytywny 53% / Negatywny 33%, Nie mam zdania 14%
Kobiety Pozytywny 66% / Negatywny 22%, nie mam zdania 12%
Źródło: badanie ankietowe przeprowadzone na grupie 207 respondentów, w grupie wiekowej 65+, w tym 124 kobietach i 83 mężczyznach, kwiecień/maj 2010
Powyższe dane wskazują, że kobiety w większym niż mężczyźni stopniu odnoszą się pozytywnie do osób ze swojej grupy wiekowej reklamujących produkty i usługi. Ocena mężczyzn, choć i tak wysoka, może być tłumaczona w kontekście nieco mniejszej potrzeby utożsamiania się z produktem czy usługą poprzez osobę występującą w reklamie. Być może decyzje zakupowe u mężczyzn działają nieco sprawniej, dlatego też nie potrzebują oni dodatkowych bodźców w postaci wizerunku innych seniorów polecających produkt czy usługę.
Nowe technologie
Austriacka firma Emporia Telecom zadebiutowała w Polsce jesienią 2009 r., wprowadzając na rynek bezprecedensowy produkt – mocno spersonalizowany telefon komórkowy dla seniorów. Pojawienie się nowego producenta pozwoliło ograniczyć postępujący proces marginalizacji seniorów przez rynek telefonii komórkowej. Claim firmy brzmi: „łatwiejsze kontakty z bliskimi”. Kampania reklamowa w prasie oraz przekazy emitowane w internecie bazują na wizerunku seniora, który często występuje w parze z jednym ze swoich bliskich – synem lub wnukiem. Postacie zawsze są uśmiechnięte, a obok nich widnieje dużych rozmiarów aparat komórkowy.
Usługą bazującą także na sieci GSM oraz telefonii stacjonarnej jest mało znana w naszym kraju idea TeleOpieki. Mimo, że personalny i domowy monitoring osób starszych jest w Polsce ciągle nowością, to jego potencjał leży w zachodzących zmianach w społeczeństwie, takich jak proces starzenia się czy atomizacja. W swoich działaniach reklamowych TeleOpieka wykorzystuje wizerunek samego seniora jak i seniora w relacjach z bliskimi. Jest on zawsze uśmiechnięty, a osoba występująca z nim na zdjęciu często obejmuje go. Claim  wrocławskiej firmy Centrum TeleOpieki głosi: „pewność i spokój”. Dodatkowo przy każdej grafice przedstawiającej seniora pojawiają się hasła podkreślające główną ideę teleopieki, czyli dbanie o bezpieczeństwo. Najczęściej są to treści nawiązujące do relacji rodzinnych i potrzeby kontaktu z bliskimi oraz troski o nich, np.: „teraz mogę spokojnie wyjechać w sprawach służbowych - mówi syn do ojca, który korzysta z usług teleopieki. Na uwagę zasługuje pojawiający się motyw pomocnej dłoni – młodsza dłoń z góry, w delikatnym uścisku, trzyma starszą.
Wartości najbardziej pożądane przez seniorów w  kampaniach reklamowych nowych technologii
Motyw rodzinny 51,00%
Bazowanie na emocjach, np. bezpieczeństwie 16,00%
Zniżki/ Rabaty 15,00%
Rzetelne informacje 8,00%
Znana osoba 6,00%
Poczucie humoru 4,00%
Źródło: badanie ankietowe przeprowadzone na grupie 207 respondentów, w grupie wiekowej 65+, w tym 124 kobietach i 83 mężczyznach,  kwiecień/maj 2010
Korelacja między treściami serwowanymi w kampaniach reklamowych nowych technologii w zadowalającym stopniu pokrywa się z oczekiwaniami seniorów. Odpowiedzi osób z badanej grupy, które wskazały motyw rodzinny jako wartość pożądaną w największym stopniu, wynikają z pewnością z potrzeby kontaktu z otoczeniem, która na tym etapie życia jest znacznie większa. Postępujący proces atomizacji społeczeństwa – rodzice we Wrocławiu, dzieci w Warszawie lub Dublinie, wymusza bowiem poszukiwania nowych możliwości realizowania potrzeby kontaktu. Dodatkowo występowanie w reklamach seniorów wraz z osobami bliskimi, daje odbiorcy sui generis poczucie wsparcia. W świadomości osób starszych pojawia się schemat, według którego produkt polecany przez ich dzieci czy wnuki jest dla nich właściwy. Bo w końcu najbliżsi nigdy nie życzą nam źle.
Kosmetyki
Produkty skierowane dla seniorów zaczęły pojawiać się w tym sektorze rynku już od dłuższego czasu. Dove w swojej kampanii kosmetyków pro age posłużył się wizerunkiem nagich kobiet, w różnym wieku od 40 do 60+. Przedstawione one zostały w sposób naturalny, z podkreśleniem zmarszczek i ukazaniem dojrzałej skóry. Claim nowej linii produktów Dove przekonuje: „Nowe Dove pro age. Piękno nie ma limitów”. Dodatkowo w polską odsłonę kampanii zaangażowane zostały gwiazdy: Edyta Jungowska, Ewa Kasprzyk oraz Beata Tyszkiewicz reprezentująca grupę 60+. Każda z uśmiechniętych Pań, obok swojego zdjęcia miała umieszczone kilka zdań związanych z pielęgnacją ciała. Z kolei w odsłonie kampanii kosmetyków Evelin, wykorzystano wizerunek Barbary Brylskiej. Obok promieniejącej radością aktorki widnieje claim: „Maksymalna skuteczność przeciwzmarszczkowa”.
Wizerunek znanej osoby użyty został również przez firmę L'Oreal, która wprowadziła na rynek kremy Pro- Calcium. Twarzą kampanii została amerykańska aktorka Jane Fonda. Uśmiechnięta, zadbana, stylowa kobieta firmuje linię kosmetyków swoim podpisem, przy którym podany jest także wiek aktorki- Jane Fonda, 68 lat. Claim kampanii, który prezentowany jest jednocześnie jako motto aktorki brzmi: „Calcium to przyszłość mojej skóry”. Z kolei produkty L'Oreal menexpert, skierowane do starszych mężczyzn reklamowe są przez Pierca Brosnana. Claim: „Nie dbam o swój wiek. Dbam o siebie”, doskonale wpisuje się w lansowany wśród seniorów trend, który mówi o tym, że nieważne ile ma się lat, ale jak się starzeje.
Firma Vichy odeszła od posługiwania się wizerunkiem znanej osoby. Linia kosmetyków skierowana do seniorek reklamowana jest przez radosną kobietą, otoczoną bąbelkami wody. Obraz kobiety stanowi przeciwieństwo stereotypowej 60-latki, smutnej, siwiejącej, nękanej problemami menopauzy. W tej reklamie występuje przełamywanie stereotypów oraz element nadziei, który pokazuje, że mimo wieku można być atrakcyjnym. Claim: „Druga młodość zaczyna się po 60. roku życia”.
Wartości najbardziej pożądane przez seniorów w kampaniach reklamowych kosmetyków
Znana osoba 58,00%
Bazowanie na emocjach, np. zdrowiu 16,00%
Podkreślanie wieku 9,00%
Rzetelne informacje 7,00%
Zniżki 5,00%
Poczucie humoru 5,00%
Źródło: badanie ankietowe przeprowadzone na grupie 207 respondentów, w grupie wiekowej 65+, w tym 124 kobietach i 83 mężczyznach, kwiecień/maj 2010
Wyniki ankiety potwierdzają trend popularności reklam, w które zaangażowane zostały znane osoby. Jednak o ile wizerunek Jane Fondy, bogatej kobiety, która może pozwolić sobie na częste liftingi czy inne zabiegi upiększające może stanowić problem w utożsamianiu się seniora z reklamą, czy wręcz zazdrość, to już naturalne Panie przedstawione w reklamie Dove eliminują takie ryzyko. Ukazanie kobiety naturalnie starzejącej się sprawia, że wypada ona lepiej w przekazach reklamowych i więcej osób może się w nią utożsamiać. W kwestii wizerunku Pierca Brosnana, nie ma chyba wątpliwości, że stanowi on wymarzony wzór kochanka dla wielu kobiet, a przez to  mężczyźni chcieliby w pewien sposób być podobni do niego. Wiadomo, że odbiorca zaufa reklamie jedynie, gdy pozwala mu ona się z nią identyfikować.
Stosunkowo niski procent odpowiedzi w badaniu uzyskał wiek, jako wartość prezentowana w reklamach. Wynika z tego, że wśród seniorów istnieje nadal pewien kompleks związany z tym, ile mają lat. W większym stopniu bazowanie na emocjach, jak zdrowie pozwala im identyfikować się z reklamą niż informacja, że produkt czy usługa skierowana jest do grupy 65+.
Środki farmaceutyczne
Wiadomo, że starość jest etapem w życiu człowieka, w którym narażony jest on na nieco inne dolegliwości. W przypadku kobiet szczególnie wrażliwą sprawą jest menopauza. Produkty łagodzące objawy tego procesu stały się więc obiektem kampanii promocyjnych znanych marek.
Firma Aktiv-Meno w jednej ze swoich reklam posługuje się wizerunkiem uśmiechniętej kobiety obejmowanej przez mężczyznę. Pod wizerunkiem kobiety znajduje się opakowanie preparatu oraz lista problemów, z którymi pozwala walczyć reklamowany środek.
Oczywiście, z omawianym okresem życia wiąże się więcej dolegliwości i chorób niż te dotyczące zmian i zaburzeń hormonalnych. Powszechnie reklamowane są produkty związane są z sercem i bólami stawów, które wraz z wiekiem są coraz mniej odporne na urazy. Vicard w swojej reklamie środka wzmacniająco serce posługuje się wizerunkiem uśmiechniętej seniorki oraz osoby jej bliskiej - córki, która obejmując ją pokazuje, że „czuwa” z drugie planu.
Również w branży farmaceutycznej coraz bardziej popularne staje się wykorzystywanie wizerunku osób znanych. Ultrafastin polecany jest przez Władysława Kozakiewicza – elegancki, opalony, podkreślający swoją muskulaturę mimo wieku pokazuje, że każdy ból stawów można pokonać. Z kolei Teresa Lipnicka, swoim śnieżnobiałym uśmiechem poleca używanie kleju mocującego do protez Corega.
Wartości najbardziej pożądane przez seniorów w kampaniach reklamowych środków farmaceutycznych
Bazowanie na emocjach, np. zdrowiu, rodzinie 32,00%
Rzetelne informacje 27,00%
Podkreślanie wieku 21,00%
Znana osoba 8,00%
Zniżki 7,00%
Poczucie humoru 5,00%
Źródło: badanie ankietowe przeprowadzone na grupie 207 respondentów, w grupie wiekowej 65+, w tym 124 kobietach i 83 mężczyznach, kwiecień/maj 2010
W przypadku kampanii reklamujących środki farmaceutyczne wyniki badania dały bardziej zrównoważone odpowiedzi niż w kontekście nowych technologii i kosmetyków. Okazuje się, że seniorzy mają rozbudowaną świadomość w kwestiach zdrowia, dlatego też od reklam oczekują jak najwięcej informacji na ten temat. Operowanie przez marketerów emocjami umacnia badanych w przekonaniu, jak istotne jest dbanie o zdrowie, a także dostarcza informacji, że istnieje wiele podmiotów oferujących pomoc poprzez swoje produkty. Druga na liście, najbardziej pożądana wartość, to rzetelne informacje. Ten wynik wskazuje, że seniorzy oczekują produktów, które będą silnie sprofilowane na ich potrzeby. Podkreślenie w reklamie, że dany środek łagodzi objawy menopauzy, a nie np. złe samopoczucie czy działa kojąco w przypadku reumatyzmu, a nie bólów stawów, w większym stopniu zachęca seniorów do zakupu produktu. Co ciekawe, podkreślanie wieku w reklamie leków nie jest źle odbierane przez respondentów w badanej grupie. Takie stanowisko to konsekwencja potrzeby seniorów dookreślenia ich jako odbiorców produktów służących poprawie zdrowia. Wykorzystanie wizerunku osób znanych nie jest aż tak oczekiwane jak w przypadku sektora kosmetycznego. Być może wynika to ze wspomnianej wysokiej świadomości własnych potrzeb w zakresie zdrowia, które nie muszą być motywowane przez inne osoby, w tym wypadku aktorów, gwiazdy sportu etc.
Podsumowanie
Wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że seniorzy oczekują od reklamy tradycyjnego przekazu, tzn. bazowania na wartościach, do których w największym stopniu są przywiązani – na pierwszym planie są rodzina, zdrowie, poczucie bezpieczeństwa.  W szczególności wykorzystanie w reklamach wizerunku rodziny oraz samego seniora mocno oddziałuje na konsumentów z grupy 65+. Wykorzystany jest w tym przypadku argument potwierdzenia, który komunikuje, że senior podejmuje dobrą decyzję, decydując się na dany produkt czy usługę. W niektórych sektorach dużym zaufaniem cieszą się także reklamy bazujące na powszechnie znanym autorytecie: aktorze, aktorce, sportowcu czy innych. Z drugiej strony kampanie reklamowe w coraz większym stopniu wpisują się w oczekiwania seniorów. Jednak poszczególne wartości analizowane w wybranych sektorach często nie różnią się od siebie w dużym stopniu. Dlatego też, abstrahując od tych, które mają silną, ugruntowaną pozycję (jak rodzina), marketerzy mają jeszcze do wykorzystania cały wachlarz wartości, kształtujących się na niskim poziomie.
Praktycy.com
Źródło: badanie ankietowe przeprowadzone na grupie 207 respondentów, w grupie wiekowej 65+, w tym 124 kobietach i 83 mężczyznach, metodą ilościową, gdzie każdy badany miał możliwość wybrania jednej odpowiedzi w każdej z ankiet, kwiecień/maj 2010.
Praktycy.com jest zespołem doświadczonych ekspertów, którzy w sposób kompleksowy i strategiczny budują komunikację, kreują wizerunek oraz promują kluczowe polskie i międzynarodowe marki w świecie rzeczywistym i online.

badanie przeprowadzone przez Agencję Praktycy.com


Marketerzy w coraz większym stopniu zwracają uwagę na seniorów jako atrakcyjną grupę konsumentów. Firmy prześcigają się w pomysłach na biznes, oferując produkty i usługi nowego typu lub też nadając tym starym nowy wymiar. Jednak seniorzy, jako specyficzna grupa odbiorców, charakteryzują się właściwym jej sposobem odbioru treści serwowanych przez marketerów. Agencja Praktycy.com przeprowadziła analizę działań reklamowych prowadzanych przez firmy z wybranych sektorów rynku oraz badania ankietowe na grupie seniorów. Opracowane wyniki pozwoliły ustalić, jakie wartości w przekazie reklamowym są najbardziej pożądane przez seniorów, a także na ile marketerzy firm spełniają oczekiwania tej wymagającej grupy docelowej. Okazuje się, że reklamując nowe technologie najlepiej wykorzystywać motyw rodzinny (51% ankietowanych), z kolei reklamy kosmetyków są najchętniej przyjmowane gdy występuje w nich znana osoba (58%), a środki farmaceutyczne doceniane są gdy reklama opiera się na takich emocjach jak troska o zdrowie, bezpieczeństwo (32%).
Czytaj więcej...

Wsłuchaj się w głos swojego serca

/tytuł/ Wsłuchaj się w głos swojego serca
/lead/ W dzisiejszych czasach pośpiechu determinującego wszystkie dziedziny naszego życia, serce wymaga szczególnej troski. Stres, wielość zadań, z którymi się borykamy i nieodpowiednia dieta negatywnie wpływają na stan układu krwionośnego, co stwarza zagrożenie poważnych chorób, a nawet zgonu.
Tego, jak ważną funkcję w naszym organizmie pełni serce, nie trzeba nikomu tłumaczyć. O drugi najważniejszy po mózgu organ, należy troszczyć się z wyjątkową dbałością. Przy okazji nie wolno zapominać o całym układzie krwionośnym, który rozprowadza po ciele składniki odżywcze  i tlen, zapewniając nam dobrą kondycję. Utrzymujące się podwyższone ciśnienie krwi prowadzi do zwężenia tętnic i rozwoju blaszek miażdżycowych. Od lat choroby krążenia są główną przyczyną śmierci zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dlatego odkładanie troski o serce na później może w najmniej oczekiwanym momencie zaowocować zawałem serca, udarem mózgu, a nawet nagłym zgonem. Warto więc zapoznać się ze sposobami, które pozwolą zadbać o zdrowie serca na jak najdłużej.
Nie tylko dieta
O zdrowie naszego serca możemy zadbać stosując odpowiednią dietę. Z jadłospisu powinien prawie całkiem zniknąć przede wszystkim tłuszcz zwierzęcy, który powoduje podwyższenie poziomu cholesterolu wywołującego miażdżycę. Warto ograniczyć spożycie tłustego czerwonego mięsa i  zastąpić je drobiem oraz rybami, które są źródłem bezcennych dla zdrowia kwasów omega.
Sama racjonalna dieta nie jest w stanie oczywiście całkowicie wyeliminować ryzyka kłopotów z układem krwionośnym i sercem, niemniej dbając o jej kompleksowość i różnorodność dajemy organizmowi możliwość sprawniejszego funkcjonowania. Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia, jeśli jednak kumuluje się i działa na nas paraliżująco, może mieć poważne konsekwencje dla naszego zdrowia. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby unikanie sytuacji, które nas stresują, ale jak wiadomo, nie jest to możliwe. Do eliminowania negatywnych skutków stresu konieczny jest też ruch, który usprawnia krążenie, hartuje serce, podnosi poziom endorfin (tzw. hormonów szczęścia), a więc poprawia nasze ogólne samopoczucie. Niezbędny jest również regenerujący sen i wypoczynek w miłej atmosferze , która pozwoli nam „naładować akumulatory”.
Korzystny wpływ na nasze nerwy i serce ma witamina B6. Jej niedobór może powodować nieprawidłowości w układzie nerwowym takie jak drgawki, depresja, bezsenność i ogólne pogorszenie samopoczucia. Witamina B6 ma swoje źródło w wielu produktach spożywczych np. w mięsie, rybach, jajkach, czy warzywach. Niestety, poprzez źle skomponowaną dietę przyjmujemy jej za mało, co prowadzi do występowania objawów związanych z jej niedoborami. Dla tych, którzy wyraźnie odczuwają braki tej witaminy, powstały preparaty takie jak np.  Cardiomin B6 (30 tabletek/18 zł; 60 tabletek/26 zł), który dostarcza organizmowi najważniejsze dla mięśnia sercowego składniki, takie jak magnez, wapń i potas. Cardiomin B6 jest szczególnie polecany osobom narażonym na stres, pijącym duże ilości kawy, czy herbaty, które wypłukują magnez z organizmu. Już jedna tabletka uzupełnia poziom niezbędnych dla naszego organizmu substancji, niwelując skutki ich niedoboru.  Preparat, dzięki zawartości magnezu, zapobiega kurczom mięśni i uczuciu mrowienia w rękach i nogach, a także niweluje drganie powiek. Zawartość wapnia wpływa wzmacniająco na mięsień sercowy, reguluje krzepliwość krwi i wpływa korzystnie na utrzymanie prawidłowego ciśnienia. Potas odpowiada za kontrolę przewodzenia impulsów nerwowych, a witamina B6 pełni ważną rolę w procesie wchłaniania magnezu przez organizm.
Przy zachowaniu prawidłowej diety i aktywności fizycznej, wspomagając organizm odpowiednimi preparatami, a także pamiętając o równoważeniu wysiłku z relaksem, na długo można cieszyć się zdrowiem swojego serca i całego organizmu. Warto zadbać o te wszystkie elementy, bo zdrowie mamy jedno i tylko my sami możemy zatroszczyć się o nie we właściwy sposób.
(Anna Machnowska)
W dzisiejszych czasach pośpiechu determinującego wszystkie dziedziny naszego życia, serce wymaga szczególnej troski. Stres, wielość zadań, z którymi się borykamy i nieodpowiednia dieta negatywnie wpływają na stan układu krwionośnego, co stwarza zagrożenie poważnych chorób, a nawet zgonu.

Tego, jak ważną funkcję w naszym organizmie pełni serce, nie trzeba nikomu tłumaczyć. O drugi najważniejszy po mózgu organ, należy troszczyć się z wyjątkową dbałością. Przy okazji nie wolno zapominać o całym układzie krwionośnym, który rozprowadza po ciele składniki odżywcze  i tlen, zapewniając nam dobrą kondycję. Utrzymujące się podwyższone ciśnienie krwi prowadzi do zwężenia tętnic i rozwoju blaszek miażdżycowych. Od lat choroby krążenia są główną przyczyną śmierci zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dlatego odkładanie troski o serce na później może w najmniej oczekiwanym momencie zaowocować zawałem serca, udarem mózgu, a nawet nagłym zgonem. Warto więc zapoznać się ze sposobami, które pozwolą zadbać o zdrowie serca na jak najdłużej.

Czytaj więcej...

Przedstaw swoje pomysły na wiosnę

Przedstaw swoje pomysły na wiosnę
Masz bogatą wyobraźnię? Lubisz majsterkować? Spożytkuj twórczo swoją energię! Opisz wymarzoną balkonową skrzynkę lub zrób jej amatorskie zdjęcie i weź udział w „BalkoNOWYM konkursie” kanału telewizyjnego Domo. Może to Ty wygrasz piękny tekowy fotel idealny na działkę, do ogródka lub na balkon.
Masz niepowtarzalną szansę wystąpienia w telewizji – pięć najlepszych opisów balkonowej skrzynki nagrodzonych zostanie udziałem w programie kanału telewizyjnego Domo pt. „Wiosenne inspiracje”. Podziel się z innymi swoją pomysłowością!
Oprócz tekowego fotela na biegunach, który szybko stanie się główną atrakcją Twojej działki czy ogródka, do wygrania dekoracyjne ręcznie wykonane kokosowe misy ze świecznikami. Na głosujących w drugim etapie internautów czekają gadżety Domo.
Domo to pierwszy polski kanał tematyczny przedstawiający inspiracje dla domu i ogrodu. To propozycja dla osób, które budują lub wykańczają dom, remontują i urządzają mieszkanie, lubią majsterkować czy pracować w ogrodzie. Każdy znajdzie coś dla siebie, niezależnie od wieku, płci i stanu konta.
Nie czekaj! Przedstaw nam swoje wiosenne inspiracje!
Więcej na www.domo.pl/domo_konkursy-20100507-pomysly-na-balkon.html
 
Domo_logo_bigMasz bogatą wyobraźnię? Lubisz majsterkować? Spożytkuj twórczo swoją energię! Opisz wymarzoną balkonową skrzynkę lub zrób jej amatorskie zdjęcie i weź udział w „BalkoNOWYM konkursie” kanału telewizyjnego Domo. Może to Ty wygrasz piękny tekowy fotel idealny na działkę, do ogródka lub na balkon.
 
Masz niepowtarzalną szansę wystąpienia w telewizji – pięć najlepszych opisów balkonowej skrzynki nagrodzonych zostanie udziałem w programie kanału telewizyjnego Domo pt. „Wiosenne inspiracje”. Podziel się z innymi swoją pomysłowością!
Oprócz tekowego fotela na biegunach, który szybko stanie się główną atrakcją Twojej działki czy ogródka, do wygrania dekoracyjne ręcznie wykonane kokosowe misy ze świecznikami. Na głosujących w drugim etapie internautów czekają gadżety Domo.
 
domo_nagrody
Domo to pierwszy polski kanał tematyczny przedstawiający inspiracje dla domu i ogrodu. To propozycja dla osób, które budują lub wykańczają dom, remontują i urządzają mieszkanie, lubią majsterkować czy pracować w ogrodzie. Każdy znajdzie coś dla siebie, niezależnie od wieku, płci i stanu konta.
Nie czekaj! Przedstaw nam swoje wiosenne inspiracje!
 

OTWARTA TWARDA 2010

OtwartaTwardaLogoAdres„Otwarta Twarda” to festiwal, który skupia się głównie na ulicy Twardej, gdzie mieści się siedziba Gminy Wyznaniowej Żydowskiej. „Założeniem Otwartej Twardej jest pokazanie szerokiego spektrum tego, czym społeczność żydowska Warszawy się interesuje, co ją porusza, o czym rozmawia. Zapraszamy ludzi do Gminy Żydowskiej, aby wspólnie z nami odkrywali różne barwy judaizmu, historii i kultury żydowskiej. Pokazujemy różne punkty widzenia na tradycję” – mówi autorka i kierowniczka festiwalu, Judyta Nekanda-Trepka. Pokazy filmowe, wycieczki, warsztaty, koncerty, wykłady, gra miejska, wystawy, panele dyskusyjne – to tylko niektóre atrakcje, w których będzie można uczestniczyć podczas trwania imprezy „OTWARTA TWARDA 2010”.

Czytaj więcej...

Nadzieja dla ponad 6 milionów Polaków*

Nadzieja dla ponad 6 milionów Polaków*
•         Aż 86 proc. Polaków musiało do tej pory usunąć przynajmniej jeden ząb – wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Malo Clinic.
•         39 proc. osób, które usunęły ząb, nie podejmuje żadnego leczenia, a większość Polaków nie wierzy, że istnieje metoda, która pozwoli im całkowicie odbudować uzębienie w czasie krótszym niż miesiąc.
•         Po raz pierwszy polski pacjent z zanikiem kości górnej szczęki przeszedł nowatorską terapię, dzięki której już po jednym dniu cieszył się pełnym uzębieniem.
57-letni pacjent, który wiele lat temu stracił zęby, korzystał z dwóch ruchomych protez całkowitych, które były niewygodne i nieestetyczne. Utrudniały one normalne funkcjonowanie – jedzenie i wypowiadanie się. Zanik kości górnej szczęki uniemożliwiał wszczepienie standardowych implantów. Aby uniknąć konieczności przeszczepu kości wykorzystane zostały implanty zewnątrzszczękowe, które umożliwiły realizację terapii All-on-4 Extra Maxilla. Jednocześnie w dolnej szczęce wykonany został standardowy zabieg All-on-4 polegający na umocowaniu mostu na czterech implantach wszczepionych w żuchwę. Zabieg został wykonany 30 kwietnia 2010 r. i tego samego dnia na implantach osadzony został stały most.
Ogólnie jestem zdrowym człowiekiem, ale zawsze miałem problemy z zębami. W końcu zostałem bez żadnych zębów, z ruszającymi się protezami. Nie mogłem ani jeść, ani nic. Chodziłem do chirurga, szukałem pomocy. Kiedy poszedłem na wizytę do Malo Clinic i usłyszałem, że mogę otrzymać nowe zęby w jeden dzień, początkowo myślałem, że się przesłyszałem. Rano wszedłem na zabieg i wieczorem wyszedłem z pełnym uzębieniem. Chociaż minęło dopiero dziesięć dni od zabiegu, już prawie zapomniałem, że miałem jakiekolwiek protezy. Jak mi zrobili te zęby, to popłakałem się z radości – powiedział pacjent, u którego przeprowadzono zabieg All-on-4.
Z protez korzysta co czwarty dorosły Polak, który kiedykolwiek musiał usunąć ząb, czyli ponad 6 milionów osób*. Tymczasem 40 proc. spośród nich uskarża się na różne niedogodności związane z używaniem protez: uwieranie (33%), dostawanie się pokarmu pod protezy i ogólny dyskomfort (po 23%), wypadanie (16%), ból dziąseł (15%), problemy ze spożywaniem niektórych posiłków (10%), a także defasonowanie, niedogodności związane z konserwacją, problem z dopasowaniem, stany zapalne i odruchy wymiotne.
Mężczyźni słabiej dbają o higienę jamy ustnej, ich zęby są w gorszym stanie niż u kobiet, za to mają wyższą samoocenę stanu uzębienia. 48 proc. badanych nie zdaje sobie sprawy z tego, w jakim czasie możliwa jest pełna odbudowa uzębienia bez przeszczepu kości. Ponad trzy czwarte osób, które mają na ten temat jakiekolwiek zdanie jest przekonana, że takie leczenie wymaga co najmniej miesiąca – mówi Kuba Antoszewski z instytutu badawczego Millward Brown SMG/KRC.
Metoda All-on-4 opracowana przez doktora Paulo Malo i jego zespół pozwala na odbudowę pełnego uzębienia bez przeszczepu kości po zaledwie 30 minutowym zabiegu wszczepienia implantów (w zależności od przypadku). Następnie pacjent otrzymuje stały most i jeszcze tego samego dnia opuszcza klinikę. Zabieg jest mniej bolesny, bardziej komfortowy dla pacjenta, daje natychmiastowy efekt i jest tańszy od tradycyjnych metod, ponieważ nie pociąga za sobą dodatkowych kosztów związanych z przeszczepem kości.
Jak wynika z badania Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ponad 40 proc. osób powyżej 65 roku życia boryka się z problemem bezzębności, a u prawie 4 proc. osób w wieku 35-44 lat zdiagnozowano całkowity brak zębów. Brak zębów powoduje nie tylko trudności z jedzeniem i problemy z wymową, ale również znacząco zwiększa dyskomfort funkcjonowania w życiu społecznym oraz może prowadzić do problemów natury psychicznej. Bezzębność bywa przyczyną rozmaitych zdrowotnych powikłań – zwłaszcza problemów trawienia.
O MALO CLINIC
MALO CLINIC, założona w 1995 r. przez dr Paulo Malo, jest światowym liderem w dziedzinie implantologii i rehabilitacji stomatologicznej oraz największym centrum kształcenia specjalistów z tej dziedziny. Malo Clinic rozwija się dynamicznie, wprowadzając innowacje w dziedzinie stomatologii. Od momentu rozpoczęcia działalności w centrum Lizbony 15 lat temu, przekształciła się z kliniki dentystycznej w ośrodek wiedzy z zakresu implantologii i rehabilitacji stomatologicznej, który świadczy także szeroko pojęte usługi zdrowotne na skalę międzynarodową, specjalizując się w kompleksowej diagnozie stanu zdrowia oraz w zabiegach z zakresu wellness. Malo Clinic jest obecna na 5 kontynentach, posiada największe kliniki dentystyczne w Ameryce Północnej – Nowy Jork, Ameryce Południowej – Campinas oraz w Azji – Macau, w Afryce zaś powstaje klinika w Maroku. Największa z klinik Malo mieści się w Lizbonie, zajmuje 60 tysięcy metrów kwadratowych i zatrudnia 700 pracowników.
O badaniu opinii publicznej
Badanie telefoniczne (CATI - Computer Assisted Telephone Interviewing) zrealizowano w dniach 23-27 kwietnia przez firmę Millward Brown SMG/KRC na zlecenie MALO CLINIC. Próba ogólnopolska losowa objęła 1004 Polaków w wieku 18-75 lat.
Raport o stanie bezzębności Polaków przygotowany w Zakładzie Stomatologii Zachowawczej Instytutu Stomatologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Kierownikiem projektu realizowanego w latach 1998-2009 roku była prof. dr hab. n.med. Elżbieta Jodkowska - konsultant wojewódzki w dziedzinie stomatologii zachowawczej z endodoncją, a Koordynatorem programu była prof. dr hab. Maria Wierzbicka. Program Polityki Zdrowotnej finansowany był ze środków Ministerstwa Zdrowia.
Dodatkowe informacje:
Michał Kudła, Hill and Knowlton
tel. 609 160 966, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
* 6,64 miliona Polaków korzystających z protez. Liczba populacji w wieku powyżej 20 lat wg danych GUS 2008

  • Aż 86 proc. Polaków musiało do tej pory usunąć przynajmniej jeden ząb – wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Malo Clinic.
  • 39 proc. osób, które usunęły ząb, nie podejmuje żadnego leczenia, a większość Polaków nie wierzy, że istnieje metoda, która pozwoli im całkowicie odbudować uzębienie w czasie krótszym niż miesiąc.
  • Po raz pierwszy polski pacjent z zanikiem kości górnej szczęki przeszedł nowatorską terapię, dzięki której już po jednym dniu cieszył się pełnym uzębieniem.
Czytaj więcej...