Pracujący seniorzy i zawieszona emerytura

Wraz z Nowym Rokiem weszła w życie ustawa, na mocy której są zawieszane emerytury specyficznym grupom seniorów. Obejmuje ona osoby w wieku emerytalnym, które nie rozwiązały stosunku pracy z pracodawcą bezpośrednio przed nabyciem prawa do emerytury.

Okazuje się, że seniorzy, którzy mają status osoby zatrudnionej, osiągając wiek emerytalny, nie będą miały wypłacanych świadczeń. Prawo do emerytury będzie zawieszone bez względu na wysokość osiąganego przychodu. Co więcej, ustawa będzie realizowana bez względu na wiek osoby uprawnionej, zatem obejmuje także kobiety, które ukończyły 60 lat i mężczyzn po 65 roku życia. Emerytury będą wypłacane dopiero po rozwiązaniu stosunku pracy z pracodawcą.

Seniorzy, którzy rezygnują z pracy przed przejściem na emeryturę, powinny jak najszybciej zgłosić odpowiedni wniosek o podjęcie emerytury.

- Przepisy nakazują podjęcie wypłaty od miesiąca, w którym - przynajmniej przez 1 dzień emeryt już nie pracuje w ramach tego samego zatrudnienia, co przed nabyciem emerytury - jednak nie wcześniej niż od miesiąca, w którym zostanie zgłoszony wniosek - czytamy w komunikacie ZUS.

Składając wniosek o podjęcie wypłaty emerytury musimy dołączyć do niego świadectwo pracy. Zamiast niego możemy legitymować swój status zatrudnienia zaświadczeniem pracodawcy, w którego treści potwierdza fakt i datę rozwiązania stosunku pracy.