Siergiej Paradżanow – mistrz ruchomego obrazu

 Pokaz specjalny filmu „Barwy granatu" w kinie Iluzjon

24 lutego 2011 o godzinie 19.00 w kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej odbędzie się pokaz specjalny filmu „Barwy Granatu" (ZSRR 1968) w reżyserii jednego z najwybitniejszych twórców kinematografii XX wieku – Siergieja Paradżanowa. Pokaz odbędzie się w ramach promocji wydanego przez dystrybutora filmów z Europy Wschodniej – „35 mm" - ekskluzywnego wydania filmów reżysera, które na rynku ukaże się 25 lutego.

W skład specjalnego, pięciopłytowego box-u DVD – „Kolekcja filmów Siergieja Paradżanowa" wejdą prezentowane podczas zeszłorocznej edycji Festiwalu Filmów Rosyjskich w Polsce – Sputnik, najwybitniejsze dzieła Paradżanowa: „Aszik-Kerib" (1988), „Barwy Granatu" (1968), „Cienie zapomnianych przodków" (1964), „Legenda o Twierdzy Suramskiej" (1985) oraz filmy dokumentalne poświęcone twórcy. Patronatem honorowym wydarzenie objęły: Filmoteka Narodowa, Łódzka Szkoła Filmowa oraz Muzeum Kinematografii w Łodzi.

Po pokazie kolekcja filmów Siergieja Paradżanowa dostępna będzie w promocyjnej cenie.

WSTĘP WOLNY! [liczba miejsc jest ograniczona]

***

Twórczość Siergieja Paradżanowa to kino malarskie, wzbogacone muzyką fotografie, miniatury, martwe natury, pejzaże i portrety; to rodzaj filmowych fresków. Reżyser pytany dlaczego w jego filmach ludzie najczęściej nic nie mówią, odpowiadał: „Przecież na obrazach religijnych Matka Boska także nie mówi niczego Jezusowi, podobnie zachowują się aniołowie. Malarstwo jest nieme, moje filmy także".

„Barwy granatu" (Sayat Nova), ZSRR 1968

Historia XVIII-wiecznego ormiańskiego poety Sajat-Novy. Film jest serią poetyckich obrazów, wypełnionych rozmaitymi symbolami i alegoriami odwołującymi się do ormiańskiej tradycji i kultury. Losy głównego bohatera poznajemy poprzez poszczególne etapy życia: począwszy od dzieciństwa, poprzez młodość, a kończąc na śmierci Sayat-Novy w klasztorze. Jest to historia tragiczna. Nieszczęśliwa i zakazana miłość poety do córki króla zmusza go do opuszczenia dworu. Wybiera on więc życie w odosobnieniu, które zostaje gwałtownie przerwane przez najazd perskiego szacha. „Barwy granatu", pomimo zmian wprowadzonych przez sowieckich cenzorów, są słusznie zaliczane do najwybitniejszych dzieł Paradżanowa.