Porady dnia

Porady dnia

Aktualności Seniora

Aktualności Seniora

Zdrowie Seniora

Zdrowie Seniora

Pasje Seniora

Pasje Seniora

Centrum Kultury Jidysz

MYKWA kasia chmura

Jubileuszowe plany Teatru Żydowskiego

Do końca roku 2020, roku obchodów swojego 70-lecia, Teatr Żydowski przygotowuje serię premier i wydarzeń, kontynuując repertuar online, a także obecność na scenach stacjonarnych. W planach m.in. Scena Letnia na Senatorskiej w Ogrodzie Saskim prezentująca lżejszy, rozrywkowy program, premiera pierwszego spektaklu realizowanego specjalnie do internetu „Nie ma”, według głośnej książki Mariusza Szczygła, a także premiery sztuk „Mykwa. Opowieści o kobietach i miejscu” Hadar Galron oraz „Chaplin. Operetka” w reżyserii Wiktora Rubina. Teatr Żydowski planuje również premiery spektakli w języku jidysz: „Mirełe Efros” Jakuba Gordina z Goldą Tencer w tytułowej roli oraz „Burzy” Williama Szekspira.

TeatrŻydowskiWDomu - największa scena świata

22 marca, w dobie zagrożenia pandemią, Teatr Żydowski nie chcąc rezygnować
z kontaktu z widzami, przeniósł się do świata on-line i jako pierwszy teatr w Polsce zaproponował regularny wirtualny repertuar na wiele tygodni. #TeatrŻydowskiwDomu pokazywał najnowsze oraz archiwalne spektakle, a także spotkania z historią teatru, czytania performatywne na żywo oraz spektakle kabaretowe. W ciągu kilkunastu tygodni dał ponad 50 wydarzeń, które w sumie miały blisko 7 mln wyświetleń
w mediach społecznościowych teatru.

Lato z Teatrem Żydowskim

Teatr Żydowski powraca do grania na żywo już 14 sierpnia lżejszym repertuarem ogródkowym, przygotowując kabaretowy weekend na letniej scenie w Ogrodzie Saskim, a od 22 sierpnia spektakle teatru grane będą w ramach
17. Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera.
Na festiwalowej scenie widzowie zobaczą m.in.: Szoszę” Singera w reż. Karoliny Kirsz, „Szabasową dziewczynę” w reż. Marcina Sławińskiego, „PeKiN“ w reż. Agaty Biziuk i „Balkon Goldy“ wyreżyserowany przez Martę Miłoszewską.

Głośna wielogłosowa rozprawa reporterska o kondycji człowieka i zagadnieniu utraty wielokrotnie nagradzanego Mariusza Szczygła, jest kanwą najnowszej produkcji Teatru Żydowskiego „Nie ma” reż. Agnieszka Lipiec-Wróblewska, której premiera zaplanowana jest na 14 sierpnia na specjalnej platformie internetowej. Teatr planuje również premierę na scenie jeszcze w tym roku.
W spektaklu, obok aktorów Teatru Żydowskiego, wystąpi sam autor książki. Wyprodukowany przez Teatr Żydowski spektakl „Nie ma” jest prawdopodobnie pierwszą premierą internetową – projektem skrojonym na miarę sieci i wykorzystującym w pełni to medium.

Twórcy:

Adaptacja – Agnieszka Lipiec-Wróblewska, Agnieszka Zawadowska

Reżyseria – Agnieszka Lipiec-Wróblewska

Reżyseria światła i zdjęcia – Jacqueline Sobiszewski

Kostiumy i scenografia – Agnieszka Zawadowska

Muzyka – Jan Miklaszewski

Choreografia – Magdalena Fejdasz, Weronika Pelczyńska

Kierowniczka produkcji – Justyna Pankiewicz

Inspicjentka Beata Szaradowska

Projekt i budowa platformy internetowej: MB/MH – Marcin Benedek, Maksymilian Herbst

Obsada:

Małgorzata Majewska, Joanna Przybyłowska, Jerzy Walczak,

Daniel Czacza Antoniewicz, Mariusz Szczygieł (gościnnie)

Jesienne premiery 2020

Jeszcze w tym roku, Teatr Żydowski zaprosi na małą scenę przy Senatorskiej 35 na premierę sztuki Hadar Galron „Mykwa. Opowieści o kobietach i miejscu” w reżyserii Karoliny Kirsz. Akcja tej jednej z najlepszych izraelskich sztuk rozgrywa się w mykwie. Bohaterkami dramatu jest osiem kobiet w różnym wieku i różnego usposobienia oraz ich sprawy, tajemnice, lęki na tle radykalizującego się świata, w którym są jeszcze miejsca, gdzie nie dotarł ruch #metoo. Pojawienie się nowej pracownicy mykwy wyzwala różne reakcje bohaterek sztuki. Ich zachowania, opowieści i wyznania demaskują je. Wychodzi na jaw, że każda coś ukrywa…

Twórcy:

Tekst Hadar Galron

Tłumaczenie Dorota Sikorska

Reżyseria Karolina Kirsz

Muzyka Jacek Mazurkiewicz

Scenografia i kostiumy Ewa Łaniecka

Światła Monika Sidor

Inspicjentka Beata Szaradowska

Obsada: Monika Chrząstowska, Małgorzata Majewska, Sylwia Najah, Izabella Rzeszowska, Alina Świdowska, Małgorzata Trybalska, Ewa Tucholska, Ernestyna Winnicka

„Chaplin. Operetka” to spektakl według przewrotnego groteskowego pomysłu reżysera – Wiktora Rubina, opowiadający historię Chaplina jako jednego z najsłynniejszych Żydów w historii, choć jak wiemy, Charlie Chaplin Żydem nie był. To opowieść o tym, jak do tej pomyłki doszło. Jedną z głównych postaci jest agent FBI, który tropi „żydowskość” Chaplina, przy okazji ujawniając inne fakty z jego życia. Premiera na dużej scenie Klubu Dowództwa Garnizonu Warszawa 23 października 2020.

Teatr Żydowski w roku swojego jubileuszu zaprosi swoich widzów na dwie realizacje w języku jidysz. Damian Josef Neć wyreżyseruje na małej scenie „Burzę” Williama Szekspira. Inscenizacja nawiązywać będzie do warszawskiego wystawienia „Burzy” przez Leona Schillera w 1938 roku, kiedy faszyzm i antysemityzm zawładnęły światem. Akcja „Burzy” Necia osadzona na terenie warszawskiego Muranowa, będzie wiązała tę historię z Zagładą. Pojawią się w niej zdarzenia i postaci z Archiwum Ringelbluma oraz fragmenty „Pieśni nad Pieśniami”. Premiera zaplanowana jest na 3 października zarówno na scenie, jak i w sieci – ta dwoistość materii spektaklu stanie się odzwierciedleniem tożsamości Teatru Żydowskiego w Polsce, teatru bez siedziby, teatru nie-miejsca, teatru, który jest tak samo polski, jak i żydowski.

Kolejną propozycją Teatru Żydowskiego w języku jidysz będzie jesienna premiera online sztuki „Mirełe Efros” Jakuba Gordina w reżyserii Dawida Szurmieja, z Gołdą Tencer w roli tytułowej. Z rolą Mirełe Efros, żydowskiej „królowej Lear”, mierzyły się wcześniej patronki Teatru Żydowskiego, Ester Rachel Kamińska, i w czterdzieści lat po śmierci matki, Ida Kamińska.

To jedna z najbardziej znanych sztuk teatru żydowskiego, wielokrotnie wystawiana na polskich scenach. Tytułowa Mirełe jest wdową, która po śmierci męża dorabia się majątku. Jej starszy syn żeni się z wykształconą dziewczyną z dużego miasta. Między nią a synową dochodzi do nieustannych kłótni. W dodatku obaj synowie i synowa domagają się od Mirełe podziału majątku po ojcu, nie wiedząc, że ten był bankrutem. Mirełe dzieli jednak ciężko zdobyty majątek, synowie szybko go trwonią, a szykanowana przez nich i synową Mirełe decyduje się wyprowadzić z domu. Dopiero po latach, starszy syn zaprosi ją na bar micwę wnuka.

Obchody 70-lecia Teatru Żydowskiego zwieńczy spektakl sylwestrowy „Szlagiery 70-lecia”, według scenariusza i w reżyserii Gołdy Tencer. To opowiedziana największymi szlagierami żydowskimi muzyczna historia Teatru Żydowskiego, ze wszystkimi przygodami i zawirowaniami, które na swojej drodze napotkał, dotarłwszy szczęśliwie do swoich 70. urodzin, Premiera 31 grudnia, online i na dużej scenie.

Centrum Kultury Jidysz

CKJ działające przy Teatrze Żydowskim od połowy marca działało w systemie zdalnym. Lektoraty języka jidysz i hebrajskiego odbywały się w formule wirtualnej. Organizowało spotkania z poezją w ramach cyklu Literackie Środy. Utwory Debory Vogel, Malki Lee, Juliana Tuwima, Celii Dropkin, Kadii Mołodowskiej czytali aktorzy Teatru Żydowskiego oraz edukatorki związane z CKJ. Te dwujęzyczne – polsko-jidyszowe – wieczory cieszyły się dużym zainteresowaniem odbiorców.

17 czerwca odbyło się spotkanie poświęcone Przygodom dobrego wojaka Szwejka w jidyszowej odsłonie - ta klasyka czeskiej literatury doczekała się bowiem tłumaczenia na język jidysz.

CKJ jest również organizatorem spotkań wokół nowości książkowych. Majowe spotkanie z prof. Janem Grabowskim dotyczące publikacji „Na posterunku” prowadził online prof. Piotr Forecki. Już niedługo odbędzie się kolejne takie spotkanie – z założycielem i prezesem Yiddish Book Center, Aaronem Lanskym, o jego książce „Przechytrzyć historię”. Niezwykłe przygody człowieka, który ocalił milion książek w jidysz porozmawia dr Karolina Szymaniak.

Działający w CKJ Uniwersytet Trzeciego Wieku był jednym z pierwszych, który przeniósł się do sieci. Słuchacze UTW dwa razy w tygodniu brali udział w wykładach na temat historii, kultury, sztuki, znanych postaci i osobowości światowych scen teatralnych i filmowych. Wykłady dotyczyły kultury żydowskiej i nie tylko. Każdego dnia odbywały się zajęcia warsztatowe dla seniorów: pantomima, literatura jidysz, kuchnia żydowska, wycinanka żydowska, collage, taniec izraelski, nauka obsługi komputerów, lektorat języka angielskiego, hebrajskiego i jidysz oraz spotkania grupy teatralnej Simche. Słuchacze UTW pracują przez cały czas nad projektem międzypokoleniowym, w który zaangażowali się uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 343 w Warszawie. Na teatralnej scenie seniorzy wraz z uczniami pokażą w grudniu sztukę inspirowaną „Akademią Pana Kleksa”, do której teraz próby odbywają się w przestrzeni wirtualnej.

W minionym semestrze nieprzerwanie odbywały się także przeniesione do Internetu zajęcia Żydowskiego Uniwersytetu Otwartego. W ramach zakończonego właśnie semestru słuchacze brali udział w cotygodniowych wykładach związanych z kulturą i historią Żydów europejskich. Zajęcia te, odnoszące się do tematu przewodniego semestru – ekologii, przeprowadzili badacze i naukowcy z ośrodków akademickich całej Polski.

Latem CKJ współpracuje z Fundacją Shalom, która jest organizatorem Międzynarodowego Seminarium Języka i Kultury Jidysz. Kurs odbywa się po raz osiemnasty, ale pierwszy raz prowadzony jest całkowicie online. Słuchacze będą spotykać się z wykładowcami przez trzy tygodnie – od 29 czerwca do 17 lipca. W programie znalazły się intensywne lektoraty na czterech poziomach zaawansowania, konwersacje i tutoriale językowe, warsztaty, wykłady oraz dodatkowe zajęcia weekendowe.