header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Zdrowy styl życia

Zniechęceni niepowodzeniami w realizowaniu noworocznych postanowień coraz częściej z nich rezygnujemy i od razu poddajemy się walkowerem. Dlaczego nie udaje się ich spełnić? Bo zwykle chcemy osiągnąć zbyt dużo i zbyt szybko. Efekty? Podobne jak w przypadku nierozsądnego odchudzania i bolesnego efektu jo-jo. Zamiast porywać się z motyką na słońce lepiej… złe nawyki zmieniać w dobre małymi kroczkami. Oto 12 kroków, które w ciągu 12 miesięcy pozwolą nam zacząć prowadzić zdrowy styl życia.

Zdrowy styl życia to nie tylko lepszy stan zdrowia czy niższa waga, lecz również lepsze samopoczucie, a nawet większa satysfakcja i poczucie osobistego szczęścia. Nie warto zatem rezygnować z prób jego wprowadzenia tylko dlatego, że już kilka razy nam się nie udało. Dobrze jest próbować w każdym miesiącu 2018 roku wprowadzić w życie choć jedną małą zmianę. Jaką?

Krok 1. Styczeń – wysypiaj się!

Zarwane noce lub zbyt mało czasu na sen przy nawale obowiązków w domu i pracy? Wysypianie się wpływa pozytywnie na nasze zdrowie np. pozwala zmniejszyć ryzyko zawału serca czy cukrzycy, łatwiej osiągnąć piękną sylwetkę (gdy mało śpimy, nawet najlepsza dieta może nic nie dać!), wzmacnia też pracę układu odpornościowego i poprawia kondycję skóry. A to dopiero początek zalet snu – śpijmy zatem więcej!

Krok 2. Luty – rozpocznij dzień szklanką wody z cytryną

Jak najłatwiej zwalczyć złe nawyki żywieniowe? Wykształcając w sobie te dobre! Warto np. rozpocząć dzień szklanką wody, najlepiej ciepłej, ze świeżo wyciśniętą cytryną. Pomaga to oczyścić organizm z toksyn, którymi jesteśmy atakowani z każdej strony, ale również poprawia trawienie, przyśpiesza metabolizm i dodaje energii.

Krok 3. Marzec – przygotuj rower na wiosnę

Rower to nie tylko świetny środek transportu, ale również „cichy sprawca” pięknej sylwetki i lepszego samopoczucia. Ilu ludzi, tyle rowerów. Każdy może dopasować do siebie pojazd na dwóch kołach szyty na miarę np. dla romantyczki piękny i stylowy np. Le Grand Virginia, a dla kobiety nowoczesnej i praktycznej niezwykle funkcjonalny rower elektryczny jak np. Le Grand eLille.

Krok 4. Kwiecień – owoc zamiast batona

Nie ma lepszej pory roku, żeby niezdrowe przekąski zamienić na wartościowe i równie smaczne owoce czy orzechy. I gdy tylko poczujemy za oknem wiosnę, natychmiast porzucamy myśl o słodyczach i robimy sałatkę owocową. Teraz albo nigdy!

Krok 5. Maj – przebywaj jak najwięcej na świeżym powietrzu

Spacerujmy po parku zamiast po centrum handlowym, zrezygnujmy z auta na korzyść roweru, zamieńmy siłownię na bieganie ulubioną trasą na zewnątrz, chwytajmy promienie słońca, gdy tylko możemy.

Krok 6. Czerwiec – dużo zielonego na talerzu

Zielone warzywa są jednymi z najzdrowszych. Zawierają kwas foliowy, zaliczany do witamin z grupy B i chlorofil, który chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i wzmacnia odporność organizmu. To właśnie wtedy, gdy na zewnątrz jest zielono, łatwiej postanowić, aby każdego dnia zjeść minimum jeden posiłek z zielonymi warzywami.

Krok 7. Lipiec – odkryj pasję blendowania

W wakacje warto postanowić sobie, żeby ciasta jadać sporadycznie, a na co dzień zaprzyjaźnić się bardziej z blenderem. Sezon na różne owoce trwa, więc kiedy jak nie wtedy odkryć świat owocowo-warzywnych koktajli?

Krok 8. Sierpień – piec, duś, gotuj, ale nie smaż

Wakacyjne miesiące to dobry moment na takie wyzwanie – zrezygnujmy choćby na jeden miesiąc całkowicie ze smażenia. Możemy za to piec, gotować lub dusić potrawy, także dużo nie stracimy, a przeciwnie – sporo zyskamy.

Krok 9. Wrzesień – trenuj trzy razy w tygodniu

Dużo łatwiej jest rozpocząć regularne treningi po aktywnym lecie niż tuż po świątecznym i noworocznym obżarstwie. Za cel minimum postawmy sobie ćwiczenia trzy razy w tygodniu po dziesięć minut. A po okresie wdrożenia dostosujmy trening do własnych potrzeb i możliwości. Gimnastyka może być przyjemnością, a nie tylko katorgą!

Krok 10. Październik – ćwicz… uśmiech

Śmiech to jedna z najlepszych rzeczy pod słońcem – dotlenia organizm, zwiększa odporność, upiększa, rozładowuje stres, dodaje energii, poprawia nastrój i sprawia, że jesteśmy lepiej odbierani przez otoczenie. Jak najczęstsze śmianie się to dobry cel na jesienne miesiące, kiedy zaczyna brakować nam słońca i dopada nas chandra. I pamiętajmy – nawet uśmiechanie się do siebie w lustrze przez kilkanaście sekund robi różnicę!

Krok 11. Listopad – gimnastykuj umysł

Nie tylko ciało potrzebuje dobrej kondycji, ale również nasz najważniejszy organ w ciele – mózg. W długie jesienne wieczory warto pogimnastykować się przy zagadkach logicznych, krzyżówkach, łamigłówkach, szachach lub innych grach wymagających trochę myślenia. Utrzymać jak najdłużej w dobrej formie nasz umysł pozwala również czytanie oraz nauka języków obcych.

Krok 12. Grudzień – zatrzymaj się i miej czas dla ludzi

Życie w ciągłym biegu na dłuższą metę nikomu nie służy. Wśród rzeczy, których najbardziej żałowali ludzie pod koniec swojego życia, z którymi przez kilka lat rozmawiała pewna australijska pielęgniarka znalazły się: brak odwagi, by żyć własnym życiem i wyrażać uczucia oraz fakt, że zbyt dużo pracowali, a mieli za mało czasu dla przyjaciół. Dlatego najlepszym celem na ostatni miesiąc w roku, ale tak naprawdę również każdy inny, jest zawsze mieć czas dla tych, którzy są dla nas ważni.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Otyłość

    Coraz większa liczba osób zmaga się z nieprawidłową masą ciała. Jak pokazują badania ponad 1/3 Polaków boryka się z nadwagą, a 17% choruje na otyłość *1. Powszechnie uważa się, że w większości przypadków problem można wyeliminować za pomocą zbilansowanej diety i aktywności fizycznej. Tymczasem, podstawowym źródłem problemu jest zakłócenie równowagi energetycznej w organizmie chorego oraz regulacji w spożywaniu pokarmów. Powyższe czynniki nie wynikają z zaniedbań ze strony pacjentów, ale stanowią objawy choroby.

    Więcej…  
  • Odpowiednio dobrany sprzęt rehabilitacyjny

    Każdy przypadek niepełnosprawności jest inny, dlatego rynek obfituje w różnorodne przyrządy i urządzenia rehabilitacyjne, posiadające niezliczoną ilość funkcji. Podczas wybierania sprzętu, który ma nam pomóc w osiągnięciu sprawności lub ułatwić codzienne funkcjonowanie należy wziąć pod uwagę kilka czynników.

    Pierwszym i kluczowym czynnikiem, determinującym wybór sprzętu rehabilitacyjnego jest jego przyszły użytkownik.

    Więcej…  
  • Jak wybielić zęby

    Przebarwienia na zębach przybierają na sile wraz z wiekiem, ale również na skutek naszych złych nawyków. Podpowiadamy, co robić, aby zachować biały uśmiech na dłużej.

    Nie wszystko wybielisz

    Nasz kolor zębów zależy nie tylko od nawyków, ale również genów. To jaki kolor będzie miała zębina odpowiedzialna za odcień zęba, to kwestia genetyki. Wtedy sprawdzą się tylko profesjonalne metody stosowane u dentysty. Co ważne, wybieleniu nie podlegają licówki, wypełnienia, korony oraz mosty. Weź to pod uwagę, że wszystkie te obszary mogą się wyróżniać spośród reszty wybielonych zębów.

    Więcej…  
  • Kurza ślepota nazywana ślepotą zmierzchową

    Ślepota zmierzchowa, potocznie określana „kurzą ślepotą”, objawia się słabszym widzeniem po zmroku. Schorzenie może być niezmiernie uciążliwe w trakcie wykonywania codziennych obowiązków, np. podczas prowadzenia samochodu, a jego skutki – niebezpieczne nie tylko dla nas samych. Jak radzić sobie z tą przypadłością – tłumaczy dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

    Dlaczego „kurza”?

    Potoczna nazwa schorzenia nawiązuje do kury, która właśnie po zmroku przestaje widzieć.

    Więcej…  
  • Nazwy mogą uratować Ci życie

    • CRP, CA 19-9 czy GGTP to skróty, których niestety nie znamy, a mogą uratować życie.
    • Warto o nich pamiętać w trakcie wykonywania badań profilaktycznych.
    • Wczesne wykrycie problemu ma kluczowe znaczenie w powrocie do zdrowia.

    Mnogość terminów medycznych i specjalistycznych, z którymi spotykamy się u lekarza, może przyprawić o zawrót głowy. Zwłaszcza jeżeli z niektórymi z nich stykamy się po raz pierwszy.

    Więcej…  
  • Glinka marokańska - bogactwo minerałów dla skóry

    Glinka Rhassoul z Maroko zawiera wiele minerałów, dlatego stosowana jest na twarz i ciało, jako maseczka i peeling oczyszczająco-odżywczy. Działa przeciwstarzeniowo i spłyca zmarszczki. Zalecana jest do cery trądzikowej, wrażliwej i naczynkowej. Dodatkowo może spełniać funkcję naturalnego szamponu do włosów.

    Glinka marokańska w kosmetyce.

    We wschodniej części Maroka, na skraju średniego Atlasu, występują złoża glinki, która od starożytności stosowana jest, przez mieszkańców Afryki Północnej i niektórych regionów Bliskiego Wschodu.

    Więcej…  
  • Słabe zęby w genach

    Jeśli znów lądujesz na fotelu dentystycznym z bolącym zębem i myślisz, że kiepski stan uzębienia odziedziczyłeś po rodzicach, to pora spojrzeć prawdzie w oczy. Badania udowadniają, że to nie kod genetyczny, ale przede wszystkim nasze nawyki pogrążają nasze zęby.

    Zamiast rodziców, wiń nawyki

    Człowiek rodzi się z 23 parami chromosomów, w których zapisana jest informacja genetyczna. W zależności od dominacji genu w tej układance, u dziecka może rozwinąć się szczególna cecha lub choroba. Ile razy słyszeliśmy teorie, że kiepskie uzębienie dziedziczy się w genach?

    Więcej…  

Aktualności seniora

Zapaść krążeniowa

Zapaść krążeniowa jest to ostra niewydolność krążenia prowadząca do znacznego obniżenia ciśnienia krwi oraz zmniejszenia jej dopływu do mózgu, mogących doprowadzić do zgonu.

Więcej…

Zapalenie opon mózgowo- rdzeniowych

Zapalenie opon mózgowo- rdzeniowych – to ostra infekcja układu nerwowego spowodowana przez wirusy, bakterie, pasożyty lub grzyby.

Więcej…

Zespół przewlekłego zmęczenia

Zespół przewlekłego zmęczenia – dochodzi do niego wskutek przeciążenia psychicznego i/lub fizycznego organizmu (najczęściej na skutek obciążającej pracy).

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie