Bolshoi Ballet Live

Romeo and Juliet

Transmisje i retransmisje do kin przedstawień baletowych z moskiewskiego Teatru Bolszoj

Sezon 2019–20 | Sezon jubileuszowy

Dziesiąty już, jubileuszowy, sezon transmisji i retransmisji do kin spektakli baletowych z moskiewskiej sceny rozpocznie się 27 października 2019 roku pokazem HD LIVE „Rajmondy” – wielkiego baletu klasycznego do muzyki Aleksandra Głazunowa, rzadko wykonywanego na zachodnich scenach ze względu na wyjątkowo wysokie wymagania stawiane tancerzom.

Wzorem poprzednich sezonów w programie obok takich właśnie klasycznych baletów znajdą się XX-wieczne arcydzieła, a także balet romantyczny – tym razem będzie to nowa inscenizacja „Giselle” w choreografii Aleksieja Ratmańskiego („Romeo i Julia” z 2017 roku).

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, na które czekają miłośnicy baletu na całym świecie. Nie zabraknie dwóch prawdziwych przebojów baletowej sceny do muzyki Piotra Czajkowskiego: „Jeziora łabędziego” w nowej obsadzie solistów i powtórki „Dziadka do orzechów” w okolicy Bożego Narodzenia. Oba balety opracował choreograficznie Jurij Grigorowicz, długoletni dyrektor zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Oba spektakle są też uwielbiane przez publiczność. „Dziadek do orzechów” to świąteczne przedstawienie familijne, a „Jezioro łabędzie” stanowi techniczny i artystyczny popis, zarówno pary głównych bohaterów: księcia Zygfryda i Odetty-Odylii, jak i żeńskiego zespołu baletowego.

Po olbrzymim sukcesie frekwencyjnym i kilkukrotnych retransmisjach na nowo zagości na ekranach kin piękny balet romantyczny „Giselle”, ale w zupełnie nowym opracowaniu chorograficznym. Obok niego pojawi się także barwny, orientalny „Korsarz” – utaneczniona awanturnicza opowieść o piracie Konradzie i jego ukochanej Medorze porwanej do haremu pewnego sułtana.

Pod koniec sezonu ponownie będzie można obejrzeć nową wersję baletu „Romeo i Julia”, przygotowaną dla Teatru Bolszoj przez Aleksieja Ratmańskiego i transmitowaną na żywo w 2017 roku. W kwietniu na ekranach kin zabłysną „Klejnoty” – wieczór baletowy w trzech częściach w choreografii George’a Balanchine’a. Ten piękny spektakl oddaje hołd trzem stylom tańca, porównanym do szlachetnych kamieni: szmaragdów, rubinów i brylantów.

Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Widzowie na całym świecie wiedzą, że Bolszoj oznacza najwyższą jakość, mistrzostwo techniczne i niespotykane piękno baletu i opery. Teatr Bolszoj rzadko występuje poza siedzibą, dlatego coroczny cykl transmisji i retransmisji najpiękniejszych przedstawień baletowych z Moskwy stał się prawdziwą gratką dla widowni całego świata. Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj szefuje Machar Wazijew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej na scenie Bolszoj można także oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine’a po Jeana-Christophe’a Maillot, oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem dawnej carskiej sceny.

BOLSHOI BALLET LIVE | SEZON 2019–20

 

27.10.2019 | niedziela | 16:00 | LIVE Rajmonda

17.11.2019 | niedziela | 16:00 | REC. Korsarz

15.12.2019 | niedziela | 16:00 | REC. Dziadek do orzechów

26.01.2020 | niedziela | 16:00 | LIVE Giselle

23.02.2020 | niedziela | 16:00 | LIVE Jezioro łabędzie

29.03.2020 | niedziela | 16:00 | REC. Romeo i Julia

19.04.2020 | niedziela | 17:00 | LIVE Klejnoty

 

 

27.10.2019 | niedziela | 16:00 | TRANSMISJA HD LIVE | nowa obsada

Rajmonda

muzyka: Aleksandr Głazunow

choreografia: Jurij Grigorowicz na podstawie choreografii Mariusa Petipy i Aleksandra Gorskiego

 

Saracen, Król Węgier i Biała Dama – takie dość przypadkowe towarzystwo zasiedla libretto „Rajmondy”, wielkiego klasycznego baletu stworzonego przez Mariusa Petipę do muzyki Aleksandra Głazunowa. Rzecz cała rozgrywa się na Węgrzech w zamku rodzinnym tytułowej Rajmondy, która obchodzi właśnie urodziny. Choć wieść głosi, że z wyprawy wojennej powraca właśnie jej narzeczony Jean de Brienne, to o rękę dziewczyny prosi przybyły na uroczystość rycerz saraceński, dziki Abderachman. Przed zalotami Saracena musi dziewczynę bronić – we śnie i na jawie – Biała Dama, opiekunka zamczyska. Wszystko kończy się dobrze: weselem i węgierskimi tańcami. Oprócz widowiskowości i tanecznej wirtuozerii głównym atutem tego baletu jest romantyczna i melodyjna muzyka Głazunowa.

 

Przedstawienie trwa około 3 godzin.

 

17.11.2019 | niedziela | 16:00 | RETRANSMISJA HD | spektakl z 2017 roku

Korsarz

muzyka: Adolphe Adam

choreografia: Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka na podstawie choreografii Mariusa Petipy

 

W przedstawieniu bierze udział 120 tancerzy. Osadzony w orientalnej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego ‘grand ballet’, baletu z efektownymi scenami zbiorowymi. „Korsarz” to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory. Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka, wznawiając ten balet, wykonali ogromną pracę, studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Odczytali również notację oryginalnej choreografii Petipy, znajdującą się obecnie w The Harvard Theatre Collection. „Korsarz” prezentowany w Teatrze Bolszoj bazuje na wersji z 1899 roku, uzupełnionej pomysłami autorstwa Ratmańskiego i Burłaki. Zgodnie z XIX-wieczną konwencją podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibes’a, Cesarego Pugniego, Piotra von Oldenburga, Riccarda Driga, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera.

 

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut.

 

15.12.2019 | niedziela | 16:00 | RETRANSMISJA HD | spektakl z 2018 roku

Dziadek do orzechów

muzyka: Piotr Czajkowski

choreografia: Jurij Grigorowicz

 

Przed świętami Bożego Narodzenia w repertuarze scen baletowych, w tym Teatru Bolszoj, nie może zabraknąć „Dziadka do orzechów” Piotra Czajkowskiego. To wręcz świecka tradycja bożonarodzeniowa. Choć dziś spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna „Dziadek do orzechów” okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Maszy, która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów, a miłośnicy klasycznego m.in. piękny walc Śnieżynek, walc Kwiatów i popisowe ‘pas de deux’. To jeden z najpiękniejszych baletów z fenomenalną muzyką Czajkowskiego.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 30 minut.

 

26.01.2020 | niedziela | 16:00 | TRANSMISJA HD LIVE | nowa inscenizacja

Giselle

muzyka: Adolphe Adam

choreografia: Aleksiej Ratmański

 

Ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata powraca w nowej inscenizacji. Wiejska dziewczyna Giselle zakochuje się w przystojnym młodzieńcu, nie wiedząc, że to książę Albert w przebraniu. Książę nie może ożenić się z ubogą panną, ma już zresztą narzeczoną. Gdy prawda wychodzi na jaw, Giselle umiera z rozpaczy i dołącza do wił – duchów dziewcząt, które zmarły przed ślubem. Nocą, w scenerii leśnego cmentarza, Giselle powstaje z grobu i jeszcze raz spotyka Alberta, którego na miejsce jej spoczynku przywiodły wyrzuty sumienia. Młodzieniec jest jednak w niebezpieczeństwie... W swojej premierowej wersji Aleksiej Ratmański chce ukazać ten kanoniczny balet z nowej, świeżej perspektywy.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 30 minut.

23.02.2020 | niedziela | 16:00 | TRANSMISJA HD LIVE | nowa obsada

Jezioro łabędzie

muzyka: Piotr Czajkowski

choreografia: Jurij Grigorowicz na podstawie choreografii Mariusa Petipy i Lwa Iwanowa

 

Ten najsłynniejszy balet świata, nieśmiertelny kamień probierczy klasyki, chce się oglądać wciąż na nowo. Trudno dziś uwierzyć, że moskiewska premiera tego baletowego przeboju okazała się całkowitą klapą (1877). Nie było to jednak to „Jezioro łabędzie”, które miłośnicy baletu na całym świecie uważają za arcydzieło arcydzieł. Dopiero wersja choreograficzna Mariusa Petipy z 1895 roku, zaprezentowana w Petersburgu, zdobyła poklask i do dziś istnieje na wszystkich liczących się scenach baletowych w licznych wersjach i przeróbkach. Niemal zawsze niezmienną częścią „Jeziora łabędziego” pozostają słynne „białe” akty, czyli akt II i IV, w których tancerki odgrywające role łabędzi występują w białych tiulowych spódniczkach – paczkach. Co ciekawe, to nie Petipa, ale jego uczeń Lew Iwanow jest autorem tych najbardziej rozpoznawalnych fragmentów, wykonywanych przez tańczące łabędzie.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut.

29.03.2020 | niedziela | 16:00 | RETRANSMISJA HD | spektakl z 2018 roku

Romeo i Julia

muzyka: Siergiej Prokofiew

choreografia: Aleksiej Ratmański

 

Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po baletową wersję tragedii Williama Shakespeare’a. Nowe spojrzenie na historię kochanków z Werony w choreografii Aleksieja Ratmańskiego, byłego dyrektora baletu Teatru Bolszoj w latach 2004–2008, obecnie choreografa rezydenta American Ballet Theatre, nie przenosi opowieści w inny czas czy miejsce, a jedynie wyostrza dramaturgię. Barwne kostiumy i inspirowane włoskim malarstwem dekoracje dopełniają obrazu kolorowej, zalanej upalnym słońcem Werony, która niespodziewanie staje się miejscem bardzo intymnej tragedii młodych zakochanych. W tych rolach występują gwiazdy moskiewskiej sceny: Jekaterina Krysanowa i Władisław Łantratow.

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 5 minut.

19.04.2020 | niedziela | 17:00 | TRANSMISJA HD LIVE | nowa obsada

Klejnoty

muzyka: Gabriel Fauré, Igor Strawiński, Piotr Czajkowski

choreografia: George Balanchine

 

Powstałe w 1967 roku „Klejnoty” to sztandarowy przykład baletu neoklasycznego. Balanchine, amerykański choreograf gruzińskiego pochodzenia, założyciel słynnego zespołu New York City Ballet, stworzył przedstawienie bez fabuły; pokazał w nim różne style tańca, przyrównując je do różnych kamieni szlachetnych. Szmaragdy symbolizują pełną romantyzmu francuską szkołę tańca, rubiny – przesiąkniętą tradycją musicalową szkołę amerykańską, brylanty – skupiającą się na czystej wirtuozerii wykonania klasyczną szkołę rosyjską. Balanchine na pomysł przygotowania „Klejnotów” wpadł podobno podczas oglądania pełnych przepychu wystaw sklepów jubilerskich przy nowojorskiej Piątej Alei.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut.