header short                       porady1
Porady dnia
aktualnosci2
Aktualności
zdrowie2
Zdrowie Seniora
 pasje1
Pasje Seniora

Dieta dla osób starszych

talerz seniora

Dieta dla Seniora, czyli o żywieniu osób starszych

Wraz z wiekiem zmienia się funkcjonowanie organizmu, konieczne jest więc wprowadzenie pewnych zmian także w sposobie żywienia. Prawidłowe skomponowanie diety Seniora ułatwić ma prowadzona przez Polskie Towarzystwo Dietetyki akcja „Talerz Seniora”. Pomóc może Nestlé SINLAC – łatwy w przygotowaniu, pełnowartościowy posiłek zbożowy.

Żywienie ma ogromne znaczenie na każdym etapie życia. Prawidłowa dieta dziecka zapewnia mu zdrowy wzrost i rozwój, a w przypadku dorosłych pozwala na właściwe funkcjonowanie organizmu.

Szczególnego znaczenia nabiera żywienie osób starszych – pomaga ono jak najdłużej zachować sprawność i zdrowie, na które pracowali całe życie. Dziś coraz mniej prawdziwy jest, na szczęście, stereotyp osoby starszej, która spędza czas wyłącznie przed telewizorem z przerwami jedynie na wizyty u lekarza. U części osób starszych mogą pojawić się jednak problemy zdrowotne, które skłaniają do zwrócenia większej uwagi na to, co jedzą.

Jak zmienia się organizm wraz z wiekiem?

Zmiany, jakie zachodzą w organizmie wraz z upływem lat, powodują, że funkcjonuje on nieco inaczej niż w młodości czy nawet dorosłości. Starzenie się związane jest bowiem ze zmianami w tkankach i narządach – m.in. maleje wydolność płuc, mniej sprawna jest też praca nerek. Istotnie zmienia się skład ciała:

  • Rośnie udział tkanki tłuszczowej (z 20% w wieku 25 lat do nawet 36% w wieku 70 lat);
  • Maleje udział tkanki aktywnej metabolicznie, przede wszystkim cennej tkanki mięśniowej;
  • Spada zawartość składników mineralnych – od około 6% masy ciała u osób młodych do około 4% u Seniorów.

Zmienia się także funkcjonowanie przewodu pokarmowego – dochodzić może do upośledzenia odczuwania smaku i zapachu, spowolnieniu ulega motoryka jelit, czego konsekwencją często są zaparcia. Problemami są brak apetytu i ubytki w uzębieniu, które utrudniają skuteczne żucie i gryzienie. Zmiany zachodzące w przewodzie pokarmowym wraz ze starzeniem się organizmu wpływają także na skład mikrobiomu, czyli bakterie zasiedlające jelito – zaczyna brakować dobroczynnych bakterii z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium.

Skoro organizm podlega tak silnym zmianom, zmieniać się powinien także sposób żywienia tak, by wciąż jak najlepiej odpowiadać na potrzeby żywieniowe, bez względu na wiek.

Błędy w diecie osób starszych

Żywienie osób starszych nie zawsze jest łatwe. W Polsce dużym problemem jest zmniejszenie tzw. gęstości odżywczej diety, czyli zbyt mała, w odniesieniu do spożycia energii, ilość w jadłospisie ważnych składników budulcowych i regulujących. Może to prowadzić do potencjalnych niedoborów, m.in. witamin i składników mineralnych. Często znacząco maleje także spożycie warzyw i owoców.

Błędy w żywieniu osób starszych mogą mieć wiele przyczyn, ale jedną z głównych jest zmniejszona sprawność, co sprzyja unieruchomieniu w domu i utrudnia zakup żywności.

Dieta dla Seniora

Prawidłowo zbilansowany jadłospis osoby starszej pozwoli na dostarczenie odpowiedniej ilości:

  • Energii, tak, by możliwe było utrzymanie lub uzyskanie prawidłowej masy ciała, a tym samym zapobieganie z jednej strony nadwadze i otyłości, a z drugiej – niedowadze;
  • Białka, które pozwoli na zaspokojenie zapotrzebowania większego w przeliczeniu na kilogram masy ciała niż u osób młodszych – minimum 1g/kg masy ciała/dzień;
  • Tłuszczu, by, kontrolując jego ilość, zaspokoić jednocześnie zapotrzebowanie na niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, m.in. z rodziny omega-3;
  • Węglowodanów, głównie złożonych, co zapewnia także odpowiednią porcję błonnika pokarmowego (25-30g na dzień);
  • Witamin, szczególnie tych o działaniu antyoksydacyjnym (witamina C, E i A), witaminę D, na którą zapotrzebowanie wraz z wiekiem wzrasta, a także niektóre witaminy z grupy B, które często są w starszym wieku wykorzystywane przez organizm mniej efektywnie;
  • Składników mineralnych;
  • Płynów, by zapobiegać odwodnieniu organizmu.

 

Najlepsza dieta dla osób starszych, czyli…

Każdy człowiek jest inny, dlatego trudno jest wskazać rozwiązania idealne dla wszystkich.
Z pewnością jednak posiłki powinny być atrakcyjne smakowo i wizualnie, żeby zachęcać do jedzenia nawet, jeśli doskwiera brak apetytu. Ich konsystencja powinna być dostosowana do możliwości danej osoby – czasem konieczne jest podawanie potraw w formie płynnej lub półpłynnej. Proces przygotowania musi zaś być na tyle łatwy, by nie stanowić problemu nawet dla mniej sprawnych Seniorów. Często korzystny może być także dłuższy termin przydatności do spożycia, który umożliwia zrobienie zakupów na dłuższy czas, co jest szczególnie ważne przy problemach z poruszaniem się.

Posiłki powinny być regularne, a ich objętość dostosowana do możliwości danej osoby. Nie może w nich zabraknąć:

  • warzyw i owoców – także w postaci rozdrobnionej i przetartej, z których część może zostać podana w łatwej do przyjęcia formie soków (200-400 ml dziennie);
  • produktów zbożowych, zwłaszcza pełnoziarnistych;
  • mleka i jego przetworów (źródło wapnia) – przynajmniej 3 szklanki dziennie, z których część można zastąpić serami;
  • ryb, jaj, chudego mięsa, dostarczających pełnowartościowego białka;
  • olejów roślinnych, zawierających niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe;
  • ziół – które naturalnie uatrakcyjnią smak i zapach potraw.

Unikać należy mięsa czerwonego, przetworzonych produktów mięsnych i tłuszczów zwierzęcych. Ograniczane powinny być także sól i alkohol.

Jedzenie to nie wszystko, pamiętać trzeba także o płynach. Osoby starsze często nie odczuwają pragnienia, przez co są bardziej narażone na odwodnienie. Każdego dnia przyjmowane powinno być minimum 8 szklanek płynów. Pić je należy małymi łykami przez cały dzień, nawet w przypadku, gdy nie pojawia się pragnienie.

  

Czy zdrowa dieta dla Seniora musi być trudna?

Właśnie ruszył projekt Polskiego Towarzystwa Dietetyki o nazwie „Talerz Seniora”, którego celem jest przekazywanie polskim Seniorom informacji na temat dostosowanego do ich potrzeb sposobu żywienia. Samodzielne przygotowywanie przez osobę starszą zbilansowanego, dopasowanego do jej potrzeb jadłospisu nie zawsze jest łatwe. Pomóc może w tym Nestlé SINLAC – produkt zbożowy na specjalne potrzeby.

Produkt stworzony został na bazie mąki ryżowej i mączki chleba świętojańskiego. Dzięki temu zapewnia odpowiednią podaż węglowodanów złożonych i pełnowartościowego białka - aż 6,75 g białka w każdej porcji*. Dzięki kompozycji olejów roślinnych, produkt dostarcza wysokiej jakości tłuszcze, stanowiące źródło niezbędnych kwasów tłuszczowych. Nestlé SINLAC to także źródło innych ważnych składników: witaminy D (15% zalecanego dziennego spożycia** w porcji*), wapnia (22%) czy żelaza (40%). Dodatkowo, produkt zawiera także aktywne kultury bakterii Bifidobacterium lactis (Bifidus BL), zaliczane do naturalnej mikroflory zasiedlającej przewód pokarmowy.

Nestlé SINLAC świetnie sprawdzi się w diecie osób starszych. Jego główną zaletą jest lekkostrawność oraz kompletność pod względem żywieniowym - dostarcza nie tylko energii, ale także białka, niezbędnych witamin i składników mineralnych. Dla osób z ograniczoną sprawnością fizyczną ogromny plus stanowić może także prostota przygotowania – by otrzymać pełnowartościowy posiłek, wystarczy dodać przegotowaną wodę o odpowiedniej temperaturze i wymieszać.

Nestlé SINLAC sprawdzi się samodzielnie lub z dodatkiem owoców czy warzyw jako propozycja na śniadanie, II śniadanie, podwieczorek lub kolację. Może być także wykorzystywany jako baza do przygotowania dań, np. obiadowych placuszków lub kotlecików oraz zagęszczania zup czy sosów - przykładowy przepisy znaleźć można na podanej wyżej stronie programu „Talerz Seniora”. Wykorzystując Nestlé SINLAC można także przygotować ciekawe desery, które pomogą urozmaicić dietę.

Żywienie to nie wszystko

Odpowiednie żywienie osób starszych jest bardzo istotne dla zachowania zdrowia w wieku podeszłym. Nie można jednak zapomnieć także o innych ważnych elementach stylu życia – codziennej, dopasowanej do możliwości, aktywności fizycznej oraz utrzymywaniu kontaktów rodzinnych
i społecznych.

* 1 porcja = 50 g Nestlé Sinlac + 150 ml wody

** zalecane dzienne spożycie dla osoby po 65. roku życia

Źródła:

  1. Grzymisławski M., Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
  2. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla Osób w Wieku Starszym. IŻŻ, 2018.
  3. Jarosz M. (red.): Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Zdrowie Seniora

  • Zgrzytasz zębami w nocy?

    Zgrzytanie zębami to poważna dolegliwość, która może dotyczyć aż 10 proc. dorosłej populacji. Obolała szczęka, gorsza estetyka i kondycja zębów, ich utrata, chroniczne bóle głowy, niekorzystny wpływ na samopoczucie oraz zdrowie ogólne – to tylko niektóre z grożących konsekwencji. Jak uporać się z problemem?

    Skąd wiedzieć, że cierpisz na bruksizm?

    Bruksizm to dość powszechne zaburzenie pracy stawu skroniowo-żuchwowego, które przejawia się niekontrolowanym zgrzytaniem i zaciskaniem zębów. Występuje zarówno u dorosłych (najczęściej między 25. a 44 r.ż.), jak i dzieci.

    Więcej…  
  • Okulary przywracają młodość

    Wyraźny obraz widziany z każdej odległości to komfort, na który w pewnym wieku mało kto może sobie pozwolić. Korzystanie z kilku par okularów, które zapewnią odpowiednie widzenie od dali do bliży jest dość uciążliwe. Co można zrobić, aby doskonale widzieć niezależnie od wieku? Czy można pozbyć się często używanej po 40-stce „drugiej pary okularów do czytania” ?

    Narząd wzroku jest jednym z najważniejszych dla człowieka, bo dzięki niemu odczytujemy ogromną ilość bodźców określających otoczenie i warunkujących postrzeganie świata. Nasze oczy dostarczają nam wielu informacji o odległościach, kształtach, ruchu oraz barwach. Dobry wzrok jest niezbędny w każdej pracy zawodowej.

    Więcej…  
  • Walentynki a nasze serce

    Każdego dnia „bije” 100 tysięcy razy. Przez całe życie wielokrotnie więcej - ponad 3,5 miliarda. W godzinę toczy ponad 300 litrów krwi. Dzięki jego niezmordowanej pracy żyjemy. Serce - symbol miłości, którego - jak na ironię – większość Polaków nie kocha. Specjaliści CM Medyceusz w Walentynki radzą, jak i dlaczego trzeba dbać o serce?

    Serce wtłacza w nas życie – niemal dosłownie. Jest naszą wewnętrzną pompą, pozwalającą zamienić w płucach odtlenowaną krew z żył i tętnicami tchnąć ją natlenowaną do najdalszych zakątków ciała. Bez tego procesu nie da się żyć. Co robić zatem, aby utrzymywać serce w dobre formie?

    Więcej…  
  • Przebarwienia na skórze

    Ciemniejsze plamy na skórze to dla wielu kobiet przyczyna dyskomfortu, powodująca utratę pewności siebie. Przebarwienia na twarzy czy dekolcie, choć mogą zostać ukryte pod warstwą makijażu, nie znikają samoistnie – do tego potrzebna jest odpowiednia pielęgnacja. Czym charakteryzują się te zmiany oraz jak sobie z nimi radzić, podpowiada Olga Kamińska, Training Manager marki Biologique Recherche.

    Dlaczego przebarwienia pojawiają się na naszej skórze?

    Więcej…  
  • Jak zadbać o gładkość naszych stóp?

    Gdy nasze pięty są zrogowaciałe najczęściej sięgamy po tradycyjne pumeksy, które jednak są mało praktyczne. Warto postawić na marokański pumeks Hammam, który wytwarza się z bogatej w minerały, glinki czerwonej. Dzięki wygodnej rączce, wyżłobionym rowkom, a także odpowiedniej wielkości i twardości - pozwoli cieszyć się gładkimi stopami.

    Więcej…  
  • Kolonoskopia wirtualna

    Zauważasz u siebie dolegliwości takie jak krwawienia z odbytu, utrzymującą się biegunkę, ból czy parcie na stolec? Nie lekceważ ich i nie traktuj jak wirtualnych problemów. Mogą bowiem zwiastować realną chorobę – nawet raka jelita grubego. W diagnozie może pomóc wirtualna kolonoskopia. Na czym polega to badanie i kiedy warto je wykonać?

    Co to jest wirtualna kolonoskopia i kiedy dobrze ją wykonać?

    Więcej…  

Aktualności seniora

Chroniczne zmęczenie i senność

W Polsce choruje na cukrzycę trzy miliony osób. Co powinno zaniepokoić i zmobilizować nas do sprawdzenia ryzyka zachorowania? Test do samodzielnego zmierzenia ryzyka zachorowania na cukrzycę.

Więcej…

Ból brzucha

Kłujący ból brzucha – w zależności od lokalizacji bólu i jego natężenia może sugerować wystąpienie różnych poważnych chorób; zwłaszcza, jeżeli towarzyszą mu dodatkowe objawy, takie jak gorączka czy wymioty. Co oznacza ból występujący w poniżej opisanych miejscach?

Więcej…

Badania wątrobowe

Próby wątrobowe jest to badanie z krwi, mające na celu ocenić stan wątroby. Osoby w przypadku których zachodzi podejrzenie co do nieprawidłowego funkcjonowania lub uszkodzenia tego narządu są kierowane na badania oznaczające poziom: ALAT, ALP, AspAT, GGTP, LDH, Bilirubiny całkowitej, ChE.

Więcej…

Pasje Seniora

CZATeria

seniorzy gotowe fb

Wyszukiwanie