Dekoracja choinki – tradycja vs. artystyczna aranżacja

Obecnie świąteczna aranżacja domu jest bardzo złożona. Coraz większą wagę przywiązuje się do wyglądu wigilijnego stołu, wystroju podwórka, czy wkomponowaniu drobnych dekoracji w intymnych miejscach domu, takich jak sypialnie. Od zawsze jednak najważniejszym punktem świątecznych dekoracji była choinka.

Święta Bożego Narodzenia bez choinki, choćby najmniejszej, pozbawione są blasku. Być może przekonanie to, wzmocnione jest długowieczną tradycją tego obyczaju. Ubieranie choinki towarzyszy nam od XVI wieku.

Choinkę od lat ubierano, by zesłać na dom dobrobyt a na jego mieszkańców wszelką pomyślność. Przypomnijmy sobie, jakie od dawien dawna znaczenie mają poszczególne ozdoby. Tradycyjne w naszej erze bombki i lampioniki chronią dom przed złymi mocami i odwracają ludzką nieżyczliwość. Dzwonki niosą radosną nowinę, zaś aniołki opiekują się domem. Gwiazda na czubku symbolizuję betlejemską, zwiastuna narodzin Boga. Łańcuchy wzmacniają rodzinne więzy, warto także dodać, że strzegą dom przed kłopotami i głodem.

Dawniej zawieszano na choinkach jabłka, które symbolizowały zdrowie i urodę. Były także ofiarą dla wigilijnych zjaw, które ciągle pokutują na ziemi. Miodowe pierniki zwiastują dostatek w nadchodzącym roku. Wieszano także orzechy zawijane w złotko, które zapewniały dobrobyt, a przede wszystkim siły witalne.

Dziś wybieramy ozdoby nie zważając na ich symboliczne znaczenie, bardziej interesuje nas estetyczna koncepcja niż sprowadzenie na dom dobrobytu, sił witalnych i opieki sił nadprzyrodzonych.

Dodaj komentarz

Zdrowie Seniora

  • Żegnamy zimę i halluksy

    seniorzy pl halluksy

    Wiosna jeszcze co prawda nieśmiało daje nam się poczuć, ale jak się okazuje niektórzy już przygotowują się na nadejście naprawdę ciepłych dni. Po zimowej wegetacji w szafie, do łask wrócą półbuty, sandały i klapki, a co za tym idzie również i nasze stopy będą musiały się lepiej prezentować. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez SklepikSeniora.pl to właśnie wiosną klienci chętniej niż zazwyczaj sięgają po różnego rodzaju preparaty do stóp, sole, maści, czy też różnego rodzaju wkładki, kliny lub aparaty na halluksy.

    Więcej…  
  • Walcz z wiosennym przesileniem. Postaw na detoks

    Przystanek po zdrowie

    Oczyszczanie organizmu po zimowym zastoju to ważny element przygotowania go na wiosenne kaprysy pogody. Stres, zmęczenie, słaba odporność – to wszystko sprzyja gromadzeniu się w organizmie toksyn, a te z kolei wpływają na samopoczucie i zdrowie. I choć jesteśmy tak skonstruowani, że pozbywamy się ich nieświadomie, to jednak z wiekiem proces ten jest coraz wolniejszy. Warto więc spróbować detoksu, który nie tylko postawi nas na nogi, ale zapobiegnie również kolejnym chorobom.

    Najpopularniejsza metoda oczyszczania organizmu to głodówka. Jednak ze względu na zbyt duże, dodatkowe obciążenie organizmu, nie jest ona wskazana dla seniorów. Ponadto przed podjęciem jakiejkolwiek terapii oczyszczającej konieczne jest zbadanie stanu zdrowia i zasięgnięcie opinii lekarza. Jeśli jednak nie ma żadnych przeciwwskazań można przeprowadzić detoks.

    Dla seniorów najlepsza będzie terapia sokowa lub witaminowa. Pierwsza polega na spożywaniu ok. 4 litrów naturalnych soków dziennie, najlepiej przez 3 dni. Zastrzyk witamin polega z kolei na spożyciu przed każdym posiłkiem dodatkowo koktajlu warzywnego z marchwi, selera, kapusty włoskiej i wody mineralnej. Oba sposoby dostarczą organizmowi wartości odżywczych i pobudzą proces usuwania toksyn. Warto również wspierać ten proces pijąc napary ziołowe, jeść twaróg, białe mięso, jogurty naturalne. 

    Senior Josef

    www.kantyna.pl

     

     
  • Czy jedzenie może leczyć? To z olejem na pewno!

    Problemy z wątrobą, krążeniem, cukrzyca – to wszystko zawęża menu, na jakie mogą pozwolić sobie seniorzy. W dużej mierze przyczyną tego jest wysoki poziom nasyconych tłuszczów, jakie występują w wielu produktach. Wbrew pozorom jednak najmniej posiada ich właśnie tłuszcz roślinny i to ten rodzaj tłuszczu szczególnie powinien wzbogacać

    Więcej…  
  • Kawa hamuje proces starzenia?

    Kofeina to nie tylko poranne przebudzenie i szybszy metabolizm, ale również zdrowsza i młodsza skóra. Dzięki właściwościom antybakteryjnym i przeciwzapalnym poprawia ona kondycję i wygląd skóry. To dlatego seniorzy powinni sięgnąć po kosmetyki zawierające kofeinę, a także codziennie zafundować sobie filiżankę porannej kawy.

    Więcej…  

Pasje Seniora

  • Tradycyjny chleb nie dla seniorów

    chleb 1

    Seniorzy z pewnością zdają sobie sprawę, że z wiekiem muszą ograniczać pewne produkty spożywcze, ze względu na coraz słabiej pracujący układ trawienny. A to, co odkłada się w organizmie na pewno nie podziała na niego zbyt dobrze. Problemy z trawieniem mogą powodować wiele nieprzyjemnych dolegliwości, a nawet poważne choroby. Wśród produktów, które należy ograniczyć i to nie tylko w senioralnym wieku jest chleb, który poprzez zawartość wielu sztucznych składników przestał być naturalnym produktem, który zajadamy ze zdrowiem i smakiem. Czy można go zastąpić?

     

    Gluten to jeden z najniebezpieczniejszych i uprzykrzających jedzenie składników pszenicy. Białko to powoduje podrażnienie jelit, a tym samym spowolnienie pracy układu trawiennego. U seniorów i tak nie jest on na najwyższym poziomie, tym bardziej więc starsze osoby powinny go unikać. Najprostszym sposobem jest wyeliminowanie z diety wszystkich mącznych potraw. I o ile możemy obyć się bez naleśników czy makaronu, o tyle chleb stanowi podstawę codziennej diety. Zrezygnowanie z niego nie jest łatwe, chyba że mamy odpowiedni substytut. A tym z pewnością są wafle ryżowe, chrupkie pieczywo i chleb bezglutenowy. Zdrowsze, równie smaczne i pełne wartości odżywczych. Warto się skusić.

    www.seniorzy.com.pl

     

     
  • Kasza na serce, a ryż na trawienie – zamiast ziemniaków

    Z pewnością wielu z nas ciężko przestawić się na inny rodzaj diety, niezbędny dla utrzymania nas w zdrowiu i wysokiej formie. Seniorzy powinni jednak zwracać na to szczególną uwagę, bowiem to, co jedzą decyduje o tym, jak się czują. Warto więc raz na jakiś czas zamiast ziemniaków spróbować gulaszu z kaszą czy ryżem. Równie smacznie, zdrowo, a i obierania mniej.

    Więcej…  
  • Rodzynki na osteoporozę, a orzechy na chore serce

    rodzynki

     

    Kilka suszonych śliwek dziennie, garść orzechów czy rodzynek pomoże skutecznie walczyć z chorobami i niedoborem wartości odżywczych w organizmie. Seniorzy szczególnie powinni wzbogacić swoją codzienną dietę w bakalie, które nie tylko wzmacniają organizm, ale również wspomagają procesy w nim zachodzące.

    Więcej…  
  • Orzechy, sezam, dynia, awokado – z nich teraz robi się olej

    Olej słonecznikowy czy rzepakowy dawno przestał być czymś nadzwyczajnym. Teraz modne i zdrowsze są te zrobione z orzechów, winogron, sezamu, awokado, ostropestu, pestek dyni, moreli czy nasion pietruszki – a zestaw ten ciągle się powiększa. I nie chodzi wyłącznie o lepszy smak, ale przede wszystkim o wartości odżywcze.

    Więcej…