DOJRZAŁE KINO - best of 2016

Boska Florence 1

DOJRZAŁE KINO - best of 2016, czyli najlepsze filmy w ramach cyklu - prezentowane w Kinie Pod Baranami.

W każdą środę dojrzali widzowie spotykają się w Kinie Pod Baranami, oglądają filmy i uczestniczą w burzliwych dyskusjach pod okiem pani redaktor Marii Malatyńskiej. Po przeprowadzeniu sondy wśród uczestników tych spotkań, Kino Pod Baranami przedstawia listę najlepszych filmów prezentowanych w roku 2016 w ramach cyklu Dojrzałe Kino.

W zestawieniu znalazło się aż pięć polskich produkcji, od wstrząsającego Wołynia Wojciecha Smarzowskiego, dowcipnych Excentryków Janusza Majewskiego, przez wspaniale przyjęty debiut Jana P. Matuszyńskiego Ostatnia rodzina opowiadający o rodzinie Beksińskich, aż po poruszające Moje córki krowy Kingi Dębskiej. Widzowie docenili również produkcje dokumentalne. Wrażenie pozostawiła projekcja niezwykłego filmu Florencja i Galeria Ufifizi - wielowymiarowej, angażującej zmysły i wyobraźnię multimedialnej podróży przez renesansowe miasto i zbiory jego najsłynniejszego muzeum. Zorganizowany w hołdzie zmarłemu Andrzejowi Wajdzie, pokaz dokumentu Marty Węgiel Sceny z Wajdy. Kamera Wajdy również nie przeszedł bez echa.

W czołówce znalazły się oparte na faktach historie, o których wielu z nas usłyszało po raz pierwszy dzięki ich filmowym przedstawieniom. Film Lion. Droga do domu opowiada o błąkającym się po ulicach ogromnego miasta kilkuletnim chłopcu, który już jako dorosły mężczyzna próbuje odnaleźć swoją rodzinę. Dzięki Królowej pustyni światło dzienne ujrzała historia Gertrude Bell - brytyjskiej podróżniczki, pisarki i doradczyni politycznej, której działalność na Bliskim Wschodzie wpłynęła m.in. na powstanie Iraku. W filmie Dziewczyna z portretu Eddie Redmayne brawurowo wcielił się w postać Einara Wegnera, duńskiego malarza – jednego z pierwszych artystów,  który przeszedł operację zmiany płci, a po niej kontynuował prace twórczą jako Lili Elbe. Twórcy filmu Spotlight zajrzeli za kulisy dziennikarskiego śledztwa, dzięki któremu świat dowiedział się o przestępstwach seksualnych popełnianych przez katolickich księży w Bostonie.

Na liście nie zabrakło również uniwersalnych opowieści o ludzkiej naturze poddawanej ciężkiej próbie, jak bezkompromisowy Syn Szawła. Opowieść o członku Sonderkommando w Auschwitz, który próbuje godnie pochować chłopca, w którym widzi swojego syna zdobyła wiele nagród, w tym Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. W tej kategorii znalazł się również wielokrotnie nagradzany film Pokój, w którym laureatka Oscara Brie Larson oraz debiutujący Jacob Tremblay kreują niezapomniane postaci młodej kobiety i jej syna żyjących w zamknięciu. Najczęściej jednak widzowie Dojrzałego Kina doceniali pochodzące z różnych stron świata intymne historie o bliskich relacjach międzyludzkich, jak Nasza młodsza siostra; Barany; Ja, Daniel Blake czy Dama w vanie.

Niekwestionowanym zwycięzcą pozostaje jednak film, który w pewien sposób łączy cechy wszystkich pozostałych. Boska Florence Stephena Frearsa przywraca do życia prawdziwą postać Florence Foster Jenkins, amerykańskiej sopranistki-amatorki, niezwykle popularnej w swoich czasach mimo absolutnego braku talentu muzycznego. Występująca w głównej roli Meryl Streep otrzymała nominację do Oscara, a towarzyszący jej Hugh Grant zwrócił uwagę m.in. Europejskiej Akademii Filmowej oraz Hollywood Foreign Press. Nie pozostaje nic innego, jak tylko podziwiać ich aktorski kunszt i oddać się niekwestionowanej przyjemności słuchania oryginalnych nagrań Florence Foster Jenkins - prawdziwej wielbicielki muzyki klasycznej.

DOJRZAŁE KINO - najlepsze filmy prezentowane w ramach cyklu w 2016 roku:

1. BOSKA FLORENCE | FLORENCE FOSTER JENKINS

reż. Stephen Frears, Wielka Brytania 2016, 108’

2. MOJE CÓRKI KROWY | MOJE CÓRKI KROWY

reż. Kinga Dębska, Polska 2015, 88'

ex equo: WOŁYŃ | WOŁYŃ

reż. Wojciech Smarzowski, Polska 2016, 150’

3. OSTATNIA RODZINA | OSTATNIA RODZINA

reż. Jan P. Matuszyński, Polska 2016, 123'

4. LION. DROGA DO DOMU | LION

reż. Garth Davis, USA/Wielka Brytania/Australia 2016, 120'

5. EXCENTRYCY, CZYLI PO SŁONECZNEJ STRONIE ULICY | EXCENTRYCY, CZYLI PO SŁONECZNEJ STRONIE ULICY

reż. Janusz Majewski, Polska 2015, 113'

ex equo: FLORENCJA I GALERIA UFFIZI | FIRENZE E GLI UFFIZI

reż. Luca Viotto, Włochy 2015, 95’

6. DZIEWCZYNA Z PORTRETU | THE DANISH GIRL

reż. Tom Hooper, Wielka Brytania/Niemcy/USA 2015, 120'

ex equo: POKÓJ | ROOM

reż. Lenny Abrahamson, Irlandia/Kanada 2015, 118'

oraz: KRÓLOWA PUSTYNI | QUEEN OF THE DESERT

reż. Werner Herzog, USA 2015, 128’

7. SPOTLIGHT | SPOTLIGHT

reż. Tom McCarthy, USA 2015, 128'

ex equo: JULIETA | JULIETA

reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania 2016, 99'

8. BARANY. ISLANDZKA OPOWIEŚĆ | HRÚTAR

reż. Grímur Hákonarson), Islandia 2015, 93'

ex equo: NASZA MŁODSZA SIOSTRA | UMIMACHI DIARY

reż. Hirokazu Kore-eda, Japonia 2015, 128';

SCENY Z WAJDY. KAMERA WAJDY | SCENY Z WAJDY. KAMERA WAJDY

reż. Marta Węgiel, Polska 2014, 54'

oraz: JA, DANIEL BLAKE | I, DANIEL BLAKE

reż. Ken Loach, Wielka Brytania 2016, 100’

9. MOJE WIELKIE GRECKIE WESELE 2 | MY BIG FAT GREEK WEDDING 2

reż. Kirk Jones, USA 2016, 94’

10. SYN SZAWŁA | SAUL FIA

reż. László Nemes, Węgry 2015, 107'

ex equo: DAMA W VANIE | THE LADY IN THE VAN

reż. Nicholas Hytner, Wielka Brytania 2015, 104'

oraz: BERNADETTA. CUD W LOURDES | JE M'APPELLE BERNADETTE

reż. Jean Sagalos, Francja 2011, 110'

Dojrzałe Kino to cykl spotkań skierowany do seniorów, podczas których mają okazję obejrzeć jedną z kinowych premier, wysłuchać prelekcji i podyskutować o dobrym filmie. Oczekiwanie na seans umila widzom drobny poczęstunek: kawa, herbata i ciasteczka. Spotkania Dojrzałego Kina odbywają się co środę, w okolicach godziny 11.00.

Gospodarzem cyklu filmowych spotkań seniorów jest pani redaktor Maria Malatyńska.

KINO POD BARANAMI

Rynek Główny 27,

31-010 Kraków

12 423 07 68