DOJRZAŁE KINO - best of 2016, czyli najlepsze filmy w ramach cyklu - prezentowane w Kinie Pod Baranami.
W każdą środę dojrzali widzowie spotykają się w Kinie Pod Baranami, oglądają filmy i uczestniczą w burzliwych dyskusjach pod okiem pani redaktor Marii Malatyńskiej. Po przeprowadzeniu sondy wśród uczestników tych spotkań, Kino Pod Baranami przedstawia listę najlepszych filmów prezentowanych w roku 2016 w ramach cyklu Dojrzałe Kino.
W zestawieniu znalazło się aż pięć polskich produkcji, od wstrząsającego Wołynia Wojciecha Smarzowskiego, dowcipnych Excentryków Janusza Majewskiego, przez wspaniale przyjęty debiut Jana P. Matuszyńskiego Ostatnia rodzina opowiadający o rodzinie Beksińskich, aż po poruszające Moje córki krowy Kingi Dębskiej. Widzowie docenili również produkcje dokumentalne. Wrażenie pozostawiła projekcja niezwykłego filmu Florencja i Galeria Ufifizi - wielowymiarowej, angażującej zmysły i wyobraźnię multimedialnej podróży przez renesansowe miasto i zbiory jego najsłynniejszego muzeum. Zorganizowany w hołdzie zmarłemu Andrzejowi Wajdzie, pokaz dokumentu Marty Węgiel Sceny z Wajdy. Kamera Wajdy również nie przeszedł bez echa.
W czołówce znalazły się oparte na faktach historie, o których wielu z nas usłyszało po raz pierwszy dzięki ich filmowym przedstawieniom. Film Lion. Droga do domu opowiada o błąkającym się po ulicach ogromnego miasta kilkuletnim chłopcu, który już jako dorosły mężczyzna próbuje odnaleźć swoją rodzinę. Dzięki Królowej pustyni światło dzienne ujrzała historia Gertrude Bell - brytyjskiej podróżniczki, pisarki i doradczyni politycznej, której działalność na Bliskim Wschodzie wpłynęła m.in. na powstanie Iraku. W filmie Dziewczyna z portretu Eddie Redmayne brawurowo wcielił się w postać Einara Wegnera, duńskiego malarza – jednego z pierwszych artystów, który przeszedł operację zmiany płci, a po niej kontynuował prace twórczą jako Lili Elbe. Twórcy filmu Spotlight zajrzeli za kulisy dziennikarskiego śledztwa, dzięki któremu świat dowiedział się o przestępstwach seksualnych popełnianych przez katolickich księży w Bostonie.
Na liście nie zabrakło również uniwersalnych opowieści o ludzkiej naturze poddawanej ciężkiej próbie, jak bezkompromisowy Syn Szawła. Opowieść o członku Sonderkommando w Auschwitz, który próbuje godnie pochować chłopca, w którym widzi swojego syna zdobyła wiele nagród, w tym Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. W tej kategorii znalazł się również wielokrotnie nagradzany film Pokój, w którym laureatka Oscara Brie Larson oraz debiutujący Jacob Tremblay kreują niezapomniane postaci młodej kobiety i jej syna żyjących w zamknięciu. Najczęściej jednak widzowie Dojrzałego Kina doceniali pochodzące z różnych stron świata intymne historie o bliskich relacjach międzyludzkich, jak Nasza młodsza siostra; Barany; Ja, Daniel Blake czy Dama w vanie.
Niekwestionowanym zwycięzcą pozostaje jednak film, który w pewien sposób łączy cechy wszystkich pozostałych. Boska Florence Stephena Frearsa przywraca do życia prawdziwą postać Florence Foster Jenkins, amerykańskiej sopranistki-amatorki, niezwykle popularnej w swoich czasach mimo absolutnego braku talentu muzycznego. Występująca w głównej roli Meryl Streep otrzymała nominację do Oscara, a towarzyszący jej Hugh Grant zwrócił uwagę m.in. Europejskiej Akademii Filmowej oraz Hollywood Foreign Press. Nie pozostaje nic innego, jak tylko podziwiać ich aktorski kunszt i oddać się niekwestionowanej przyjemności słuchania oryginalnych nagrań Florence Foster Jenkins - prawdziwej wielbicielki muzyki klasycznej.
DOJRZAŁE KINO - najlepsze filmy prezentowane w ramach cyklu w 2016 roku:
1. BOSKA FLORENCE | FLORENCE FOSTER JENKINS
reż. Stephen Frears, Wielka Brytania 2016, 108’
2. MOJE CÓRKI KROWY | MOJE CÓRKI KROWY
reż. Kinga Dębska, Polska 2015, 88'
ex equo: WOŁYŃ | WOŁYŃ
reż. Wojciech Smarzowski, Polska 2016, 150’
3. OSTATNIA RODZINA | OSTATNIA RODZINA
reż. Jan P. Matuszyński, Polska 2016, 123'
4. LION. DROGA DO DOMU | LION
reż. Garth Davis, USA/Wielka Brytania/Australia 2016, 120'
5. EXCENTRYCY, CZYLI PO SŁONECZNEJ STRONIE ULICY | EXCENTRYCY, CZYLI PO SŁONECZNEJ STRONIE ULICY
reż. Janusz Majewski, Polska 2015, 113'
ex equo: FLORENCJA I GALERIA UFFIZI | FIRENZE E GLI UFFIZI
reż. Luca Viotto, Włochy 2015, 95’
6. DZIEWCZYNA Z PORTRETU | THE DANISH GIRL
reż. Tom Hooper, Wielka Brytania/Niemcy/USA 2015, 120'
ex equo: POKÓJ | ROOM
reż. Lenny Abrahamson, Irlandia/Kanada 2015, 118'
oraz: KRÓLOWA PUSTYNI | QUEEN OF THE DESERT
reż. Werner Herzog, USA 2015, 128’
7. SPOTLIGHT | SPOTLIGHT
reż. Tom McCarthy, USA 2015, 128'
ex equo: JULIETA | JULIETA
reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania 2016, 99'
8. BARANY. ISLANDZKA OPOWIEŚĆ | HRÚTAR
reż. Grímur Hákonarson), Islandia 2015, 93'
ex equo: NASZA MŁODSZA SIOSTRA | UMIMACHI DIARY
reż. Hirokazu Kore-eda, Japonia 2015, 128';
SCENY Z WAJDY. KAMERA WAJDY | SCENY Z WAJDY. KAMERA WAJDY
reż. Marta Węgiel, Polska 2014, 54'
oraz: JA, DANIEL BLAKE | I, DANIEL BLAKE
reż. Ken Loach, Wielka Brytania 2016, 100’
9. MOJE WIELKIE GRECKIE WESELE 2 | MY BIG FAT GREEK WEDDING 2
reż. Kirk Jones, USA 2016, 94’
10. SYN SZAWŁA | SAUL FIA
reż. László Nemes, Węgry 2015, 107'
ex equo: DAMA W VANIE | THE LADY IN THE VAN
reż. Nicholas Hytner, Wielka Brytania 2015, 104'
oraz: BERNADETTA. CUD W LOURDES | JE M'APPELLE BERNADETTE
reż. Jean Sagalos, Francja 2011, 110'
Dojrzałe Kino to cykl spotkań skierowany do seniorów, podczas których mają okazję obejrzeć jedną z kinowych premier, wysłuchać prelekcji i podyskutować o dobrym filmie. Oczekiwanie na seans umila widzom drobny poczęstunek: kawa, herbata i ciasteczka. Spotkania Dojrzałego Kina odbywają się co środę, w okolicach godziny 11.00.
Gospodarzem cyklu filmowych spotkań seniorów jest pani redaktor Maria Malatyńska.
KINO POD BARANAMI
Rynek Główny 27,
31-010 Kraków
12 423 07 68